Monday, June 29, 2009


در پي تجمع در برابر مسجد قبا

سركوب مردم تهران شدت يافت

گارد ويژه نيروي انتظامي با همياري سپاه پاسداران و نيروهاي موسوم به لباس شخصي ، مردمي را كه بعد از ظهر امروز براي ديدار با ميرحسين موسوي كانديداي معترض به نتايج انتخابات رياست جمهوري آمده بودند ، با استفاده از باتوم و گاز اشك آور به شدت سركوب كردند .

اين تجمع در پي آن صورت گرفت كه بيانيه برگزاري مراسم يادبود واقعه هفتم تير از سوي خانواده آيت الله بهشتي مردم را به حضور در مسجد قبا واقع در خيابان شريعتي تهران فراخوانده بود.

نيروي هاي نظامي و شبه نظامي از ساعتي پيش از برگزاري اين مراسم اقدام به كنترل خيابان شريعتي و بستن ورودي هاي مرتبط با مسجد قبا كردند . با اين همه بر اساس گزارش موجود و تصاويري كه توسط موبايل ها ضبط شده است ، نزديك به دو هزار تن از مردم در كوچه قبا و فرعي هاي آن حضور يافتند. نيروي انتظامي و عوامل لباس شخصي با ديدن خيل جمعيتي كه از پل سيد خندان و بلوار ميرداماد به سوي اين مسجد روانه بودند از ورود مردم به كوچه قبا و نزديك شدن به مسجد مورد نظر جلوگيري كردند.

موسوي اجازه خروج از منزل را نيافت

مراسم گراميداشت واقعه هفت تير در حالي امسال برگزار شد كه قرار بود ميرحسين موسوي نيز در اين مراسم حضور يابد. بر اساس اطلاعات كسب شده از منابع آگاه و نيز اشاره ي ضمني فرزند ارشد آيت الله بهشتي در ميان مردم ، موسوي در منزل شخصي خود حصر شده و اجازه خروج از منزل را به منظور شركت در مراسم هقتم تير نيافت .

سپاه پاسداران و "يگان سوم يگان هاي ويژه ي نيروي انتظامي" از حركت مردم به سوي مسجد قبا خود داري كرده و منطقه را با همياري سپاه پاسداران و لباس شخصي ها به محاصره در آوردند. اين در حالي است كه براي مراسم مذكور مجوز قانوني كسب شده بود. با اين همه طبق مشاهده ي صورت گرفته مردم از ورودي "خيابان گل نبي " جنب حسينه ي ارشاد خود را به مسجد قبا رسانده و تجمع آرامي برگزار كردند.

عوامل عادي نيروي انتظامي از ساعت 18 تا 19 و 50 دقيقه بعد از ظهر بدون هيچ اقدامي شاهد حضور مردم در برابر مسجدي بود كه از خيل جمعيت امكان جاي دادن پشت درمانده ها را نداشت.

هادي غفاري و مهدي كروبي در ميان مردم

پس از اتمام مراسم فرزند ارشد آيت الله بهشتي در برابر مسجد قبا دقايقي را با مردم سخن گفت . اين در حالي بود كه مهدي كروبي پيش از آن از ميان مردم به سوي مسجد هدايت شده بود. مردم با حضور اين كانديداي معترض به نتايج انتخابات شعار دادند : " كروبي زنده باد ، موسوي پاينده باد ".

پس از اعلام پايان مراسم مردم توسط نيروهاي عادي نيروي انتظامي مستقر در كوچه قبا به سوي خيابان شريعتي هدايت شدند. مردم بدون سر دادن شعار و بدون هيچگونه مقاومتي اقدام به ترك محل كردند اما با نزديك شدن به خيابان شريعتي با يورش" يگان سوم يگان هاي ويژه نيروي انتظامي " رو به رو شده و به سخت ترين صورت ممكن مورد ضرب وشتم قرار گرفتند.

نزديك به دو هزار تن در كوچه قبا ، زير ضربات باتوم و نيز هواي آغشته به گازاشك آور راهي براي خروج مي جستند . اين در حالي است كه " هادي غفاري " روحاني تند روي دوران انقلاب 1357 و پيرو آيت الله خميني نيز در ميان مردم ديده شد.

همچنين مردم با بازگشت در مقابل مسجد قبا متوجه شدند كه نيروي عادي انتظامي مستقر در برابر مسجد كه دقايقي پيش جمعيت را به سوي خيابان شريعتي هدايت كرده بودند از اتاق رخ داده بهت زده اند .

از سويي نيروي هاي لباس شخصي به فرزند ارشد آيت الله بهشتي اعلام شد كه حق حضور در ميان مردم را ندارد و بايد هرچه سريع تر از خروجي هاي كوچه قبا محل را ترك كند.

بازداشت جوانان توسط لباس شخصي ها

از ساعت 20 تا پايان شب يكشنبه تمام منطقه مذكور زير كنترل شديد سپاه پاسداران ، يگان ويژه نيروي انتطامي ( گارد ضد شورش ) و عوامل لباس شخصي قرار گرفت . تعداد دستگير شدگان تا اين لحظه موجود نيست اما مشاهده شد كه اين دست گيري ها توسط لباس شخصي ها صورت گرفته و بازداشت شدگان به نيروهاي سپاه تحويل داده شدند. برخي از حضار نيز از كنترل موبايل هايشان توسط نيروي انتظامي خبر مي دهند.

ساعت 20 و 45 دقيقه افسران نيروي انتظامي به كسبه ميدان مادر ( محسني ) دستور تعطيلي فروشگاه ها را دادند.

برگزاري مراسم يادبود واقعه هفتم تير ، امسال در حالي تا پاسي گذشته از شب ، بلوار ميرداماد تا پل سيد خندان را به حالت حكومت نظامي درآورد كه هنوز از بسياري از دستگيرشدگان دوهفته گذشته خبري دردست نيست. همچنين تعداد خودروهاي "يگان سوم يگان هاي ويژه نيروي انتظامي" و موتورسيكلت سواران لباس شخصي كه با خود باتوم ، چماق و ميله حمل مي كردند عابران را به وحشت مي انداخت.

گفتني است كه تنوع لباس هاي نيروهاي سركوبگر نسبت به جمعيت حاضر درخور توجه بود و برخورد با مردم با شدت بيشتري از روزهاي گذشته اعمال شد. در ميان مردمي كه به صورت مسالمت آميز در برابر مسجد قبا تجمع كرده بودند طبق اعتراضات قبلي شمار زنان قبال توجه بود.

در حال حاضر تصاوير بسياري توسط عكاسان حرفه اي و مردم عادي ضبط شده است كه به دليل اختلال شبكه اينترنت در ايران ،هنوز به دست خبرنگاران رسانه هاي برون مرزي نرسيده است. تلويزيون فارسي بي بي سي و صداي آمريكا نيز به عنوان دو تلويزيون ماهواره اي پر مخاطب در ايران جز اشاره به وقوع اين تجمع و نمايش فيلم هايي كوتاه از حضور مهدي كروبي در جمع مردم ، گزارش كاملي را ارائه نكرده و به سركوب مردم با باتوم و گاز اشك آور اشاره نداشته اند.

No comments: