Sunday, June 14, 2009

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۸

رادیو زمانه

موسوی درخواست مجوز راهپیمایی کرد

میرحسین موسوی از وزارت کشور درخواست کرد که با راهپیمایی هواداران وی در شهر تهران موافقت کند.

ابوالفضل فاتح، عضو ستاد انتخاباتی آقای موسوی به وب‌سایت قلم‌نیوز گفت که درخواستی مبنی بر صدور مجوز راهپیمایی برای روز دوشنبه به وزارت کشور ارائه شده که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.

در این درخواست، مسیر راهپیمایی در تهران از میدان انقلاب تا میدان آزادی تعیین شده و سخنران مراسم نیز میرحسین موسوی خواهد بود.

آقای فاتح همچنین با محکوم کردن خشونت‌های دو روز گذشته در برخی شهرهای ایران، از مقام‌های امنیتی خواست که تمام دستگیرشدگان را آزاد کنند.

پلیس ایران اعلام کرده که تاکنون بیش از ۱۶۰ نفر را در جریان این ناآرامی‌ها بازداشت کرده است.


واکنش به اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری

برخی از سران بلند‌پایه حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به گفته محمدعلی ابطحی در میان بازداشت‌شدگان هستند.

آقای فاتح همچنین با تائید توقیف روزنامه «کلمه سبز» و فیلتر شدن وب‌سایت «قلم‌نیوز»، خواستار رفع توقیف از دو رسانه حامی موسوی شد.

وی همچنین اعلام کرد که از سوی میرحسین موسوی برنامه‌ای برای عصر امروز(یکشنبه) در میدان ولیعصر و سطح شهر اعلام نشده است.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که هواداران موسوی همزمان با برگزاری «جشن پیروزی» محمود احمدی‌نژاد، در میدان ولیعصر حاضر خواهند شد.

میرحسین موسوی همچنین با صدور اطلاعیه‌ای از هواداران خود خواسته که «آرامش» را حفظ کنند.

وی با اشاره به «جدی» بودن تخلفات صورت گرفته در انتخابات و نیز «رنجش به حق مردم»، از هوادارانش خواست که حساب خود را از هرگونه رفتار خشونت‌آمیز جدا کنند.

موسوی در عین حال از نیروی انتظامی خواست که با «درایت»، در این شرایط، احساسات مردم را درک کند.

-----------------------

آزادی تعدادی از بازداشت شدگان روز گذشته

رادیو زمانه

تعدادی از بازداشت شدگان روز گذشته ۲۳ خردادماه آزاد شدند.

محمدرضا تابش، نماینده مجلس، آزادی این افراد را نتیجه رایزنی‌های علی لاریجانی، رئیس مجلس با دفتر رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضائیه اعلام کرد.

به گزارش «پایگاه خبری فراکسیون خط امام مجلس»، آقای تابش خبر آزادی محمدرضا خاتمی، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، محسن صفایی فراهانی، زهره آغاجری و سعید شریعتی را تائید کرده ‌است.

به گفته وی، جمعی از نمایندگان مجلس با امضای تذکری خطاب به وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری، خواستار تلاش برای جلوگیری از «دامن زدن به التهابات بعد از انتخابات» و بازداشت تعدادی از چهره‌های سیاسی شده‌اند.

محمدرضا تابش، نماینده مجلس، آزادی این افراد را نتیجه رایزنی‌های علی لاریجانی، رئیس مجلس با دفتر رهبر جمهوری اسلامی و رئیس قوه قضائیه اعلام کرد

این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از تهران، رضا تاجیک و سمیه توحیدلو نیز صبح امروز بازداشت شده‌اند.

رضا تاجیک، روزنامه‌نگار در محل کارش روزنامه «فرهیختگان» بازداشت شده ‌است.

محمدعلی ابطحی در گفتگو با خبرگزاری رویترز از دستگیری بیش از ۱۰۰ تن از اصلاح‌طلبان از سوی نیروهای امنیتی خبر داد.

بیشتر دستگیر شدگان از اعضای جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و فعالان ملی-مذهبی هستند.

دستگیری گسترده فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران پس از گسترش ناآرامی‌ها در تهران در اعتراض به نتایج انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری صورت می‌گیرد.

در این انتخابات، محمود احمدی‌نژاد به عنوان فرد «پیروز» معرفی شد که میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد دیگر انتخابات آن را نپذیرفته‌اند.

----------------------------

موسوی: به اعتراض‌های مدنی خود ادامه دهید

رادیو فردا

میرحسین موسوی

۱۳۸۸/۰۳/۲۴
میر حسین موسوی، نامزد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه‌ای از هواداران خود خواست همچنان «به صورت مسالمت آمیز و با رعایت اصل عدم برخورد مخالفت‌های مدنی و قانونی خود را در سراسر کشور ادامه» دهند و نیروهای نظامی و انتظامی را دعوت کرد که علیه مردم به خشونت دست نزنند.

آقای موسوی تصریح می‌کند: «به عنوان یک علاقمند به نیروی انتظامی توصیه می‌کنم از برخورد خشن با حرکت‌های خودجوش مردم خودداری کند و اجازه ندهد که اعتماد مردم نسبت به این نهاد ارزشمند خدشه دار شود. این مردم برای احقاق حقوق خود و حقوق شما در صحنه حاضر شده‌اند و برادران و خواهران شما هستند. قدرت نیروهای نظامی و انتظامی کشور ما همواره در وحدت آنها با مردم بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود.»
آقای موسوی که نتایج انتخابات روز ۲۲ خرداد را که به نفع محمود احمدی‌نژاد اعلام شده، غیرقابل قبول و «صحنه‌آرایی» خوانده است، با اشاره به اعتراض‌های گسترده در ایران در بیانیه خود آورده است: «از سراسر کشور اخبار بسیاری در مورد وقوع اعتراض نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات اخیر به اینجانب می‌رسد. اطمینان دارم که این واکنش‌ها نه به خاطر شخص من ، بلکه از سر نگرانی نسبت به روش جدیدی از زندگی سیاسی است که دارد بر کشور ما تحمیل می‌شود.»

آخرین نخست وزیر ایران می‌افزاید: «اقداماتی که در طی این چند روز شاهد آن بوده‌ایم تاکنون در جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. اگر مردم با اضطراب تحولات فعلی را دنبال می‌کنند به خاطر نگرانی شدیدی است که نسبت به در خطر قرار گرفتن دستاوردهای عظیم انقلاب خود دارند. کسانی که با تخلفات بسیار، نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده اند، اینک در صدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره ی جدید از تاریخ کشور ما هستند.»

این نامزد اصلاح طلب که خود را پیروز انتخابات می‌داند، تصریح کرده است: «اینجانب در طول انتخابات به کرات از خطرات قانون گریزی سخن گفتم و تاکید کردم که چنین شیوه‌ای ممکن است به استبداد و دیکتاتوری بیانجامد، و امروز ملت ما در نقطه ای قرار گرفته است که این دورنما را لمس می‌کند.»

آقای موسوی با بیان اینکه «ما به عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبندیم اصل ولایت فقیه را یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکت سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم» ابراز امیدواری می‌کند که «روند آتی حوادث نادرست بودن این برداشت را نشان دهد.»

این نامزد اصلاح‌طلب سپس «هشدار» می‌دهد که « در این کشور هیچ یک از کسانی که به انقلاب اسلامی علاقه دارند چنین روندی را نخواهند پذیرفت این چیزی است که خون صدها هزار شهید ما را به مسئولیت پذیری در قبال آن فرا می‌خواند.»

میرحسین موسوی که بسیاری از اعضای ستادهای انتخاباتی‌اش تاکنون بازداشت شده‌اند، و جلوی اطلاع‌رسانی رسانه‌ای وی گرفته شده، اعلام کرده است که روز شنبه طی نامه‌ای تقاضای خود را مبنی بر ابطال نتایج انتخابات اخیر را به شورای نگهبان ارایه است و این کار را «تنها راه حل برای بازگشت اعتماد عمومی و حمایت مردم از دولت» دانسته است.

میرحسین خطاب به هوادارن خود می‌گوید: «توصیه موکد و مجدد این خدمتگزار شما آن است که به صورت مسالمت آمیز و با رعایت اصل عدم برخورد مخالفت‌های مدنی و قانونی خود را در سراسر کشور ادامه دهید.»

میر حسین موسوی در ادامه خاطرنشان می‌کند که از مسئولان درخواست شده است که «مجوز برگزاری یک راهپیمایی بزرگ در تمامی شهرهای کشوربه ما داده شود تا در طی آن مردم فرصتی برای نمایش مخالفت خود با شیوه برگزاری انتخابات و نتایج آن پیدا کنند. موافقت مسولان با این امر می‌تواند بهترین راه حل برای مهار هیجانات فعلی باشد.»

وی همچنین از طرفدارانش دعوت کرده که «از رنگ سبز که نماد معنویت و آزادی و عقلانیت دینی و مداراست و شعار الله اکبر که حاکی از ریشه‌های انقلابی ماست» دست بر ندارند.

به گفته موسوی رنگ سبز و شعار الله اکبر «همچنان وحدت‌بخش صفوف ملت ما و بهترین وسیله ارتباط دل‌ها و خواسته‌های ما با هم خواهد بود.»

این نامزد اصلاح طلب در توصیف محدودیت‌های اعمال شده بر وی می‌گوید: «متاسفانه تلاش گسترده‌ای برای قطع تمامی امکاناتی ارتباطی ما با هم صورت می‌گیرد و به این نکته توجه نمی‌شود که قطع این مجاری تنها منجر به آن خواهد شد که واکنش‌های موجود از شکلی هدفمند و مهار شده تغییر ماهیت پیدا کند و خدای ناکرده به حرکات کور تبدیل شود.»

آقای موسوی در ادامه ابراز اطمینان کرده است که «خلاقیت» طرفدارانش «راه‌حل‌های ارتباطی جدید و موثری را برای ارتباط هواداران پایه‌ریزی خواهد کرد.

میرحسین موسوی در پایان به نیروهای نظامی و انتظامی نیز توصیه کرده است که علیه مردم دست به خشونت نزنند.

-----------------------------------

مشاهدات خبرنگار رویترز از ناآرامی‌های تهران

خیابانهای تهران پس از اعلام نتایج انتخابات به صحنه زد و خوردهای خیابانی تبدیل شد.

۱۳۸۸/۰۳/۲۴
خبرگزاری رویترز در گزارشی در باره ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران می‌نویسد، در حالی که تا چند روز پیش خیابان‌های تهران صحنه شور و نشاط انتخاباتی و اشتیاق به تغییرات اجتماعی و سیاسی بود، پس از انتخابات به صحنه زد و خوردهای خیابانی تبدیل شده است.

در گزارش رویترز آمده است، چند روز پیش زمانی که حامیان میرحسین موسوی نامزد اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری اشتیاق خود را برای تغییرات اجتماعی و سیاسی در ایران به نمایش می‌گذاشتند، خیابان ولیعصر به عنوان مشهورترین خیابان تهران از شور و نشاط موج می‌زد.

اما پس از بروز ناآرامی‌های گسترده‌ به دنبال اعلام «شکست انتخاباتی» میرحسین موسوی از رقیب بنیادگرایش، که او آن را یک «صحنه‌آرایی خطرناک» نامیده است، این خیابان هم به صحنه نبرد تبدیل شده است.

در گزارش رویترز با اشاره به درگیری‌های میان نیروهای پلیس و هزاران تن از طرفداران میرحسین موسوی در سطح تهران و بروز هرج و مرج در این شهر آمده است، این درگیری‌ها پس از آن شدت گرفت که وزیر کشور ایران روز شنبه محمود احمدی‌نژاد را به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

رویترز می‌افزاید، مقام‌های رسمی ایران اتهام‌های وارده شده از سوی مخالفان را در زمینه انجام تقلب در انتخابات رد می‌کنند. محمود احمدی‌نژاد هم ادعا کرده است، انتخابات ریاست جمهور در «کمال صحت و سلامت» برگزار شده است.

خبرنگار رویترز در گزارش خود با اشاره به مشاهداتش از رویدادهای تهران در شبانه‌روز گذشته آورده است، زمانی که در خیابان ولیعصر به سمت محل سکونتش در شمال تهران در حرکت بود، شاهد آن بوده است که چگونه ماموران موتور سوار پلیس به اتومبیل‌ها در مسیر حرکت خود حمله ور می‌شدند.

وی همچنین نوشته است، خود او هم در نزدیکی میدان ونک از دست ماموران پلیس ایران کتک خورده است. این اتفاق زمانی روی داده است که تظاهرکنندگان ضد احمدی‌نژاد در میدان ونک با ماموران پلیس درگیر شده بودند.

خبرنگار رویترز همچنین به نقل از سایر همکاران خود از حمله شدید ماموران پلیس به تظاهرکنندگان در سایر نقاط تهران و شلیک تیر هوایی خبر داده است.

در بخش دیگری از این گزارش به خسارت‌های زیاد ناشی از به آتش کشیدن تاسیسات شهری و نیز شکسته شدن شیشه بانک‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و سایر اماکن عمومی در جریان ناآرامی‌های تهران اشاره شده و آمده است، پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها مردم در اطراف خیابان‌ها جمع شده و نظاره‌گر این صحنه‌ها بودند.

روز شنبه همچنین شمار زیادی از طرفداران موسوی با اعتراض به نتایج انتخابات شعار می‌دادند: «موسوی رای ما را پس بگیر!».

یک دانشجوی بیست و پنج ساله به نام رضا با «ناسالم» توصیف کردن انتخابات ریاست جمهوری این پرسش را مطرح کرده است که «اگر احمدی‌نژاد در انتخابات پیروز شده است، پس طرفدارانش کجا هستند؟»

خبرنگار رویترز در پایان گزارش خود می‌نویسد، از یک مامور پلیس که خیلی خسته به نظر می‌رسید، به زبان فارسی پرسیده است:«جنگ بود؟». او هم در حالی که شانه‌هایش را بالا می‌انداخت پاسخ داده بود:« نه انتخابات.»

No comments: