Tuesday, April 23, 2013

مرکز حمایت از تراجنسی های ایرانی

مرکز حمایت از تراجنسی های ایرانی



کلیشه های تراجنسی
 
یکی از اصول پدید آورنده تبعیض و تعصب نسبت به یک موضوع و رفتار، تعمیم دادن رفتار یا گزاره‌های عده کمی از یک گروه به کل آن گروه است. معمولا در این مواقع رفتار ناشاشایست یا خارج از عرف یک فرد از یک گروه باعث به وجود آمدن یک کلیشه در ذهن افراد خارج از گروه و اشاعه آن به کل گروه می‌شود.
تراجنسی‌ها نیز به عنوان یک اقلیت از این قاعده مستثنی نیستند و ممکن است رفتار نامناسب یک عده به کل جامعه تراجنسی تعمیم داده شود و حتی به عنوان یک کلیشه برای مردم و یا حتی خود ترنس‌ها پذیرفته شود.
رسانه‌های بزرگ اغلب ترنس‌های زن را با یک کلیشه تکراری و نادرست نشان می‌دهد و معمولا ترنس‌های زن در رسانه‌ها یک کارگر جنسی است. این نمایش‌ها باعث تحقیر و به انزوا بردن تراجنسی ها می‌شود.
حالا بیایید چند کلیشه بزرگ دنیای ترنس‌ها را بدانیم
repeatیکی از مهمترین این کلیشه‌ها این است که تراجنسی یا ترنسکشوالیسم را یک میل جنسی و گرایش جنسی بدانیم و شخص ترنس را یک همجنس‌گرای حیله گر و زرنگ که به خاطر رابطه آسان با همجنس‌های زمان تولد خویش دست به جراحی می‌زند.
بایدگفت این یک تفکر پوچ و ساده لوحانه است که تصور کنیم به عنوان مثال یک ترنس زن تنها برای فریب مردان دست به جراحی و مراحل سخت تغییر می‌زند! البته باید به افراد دگرجنس‌گرا که این تصور را دارند باید گفت: «خیلی خودت رو تحویل نگیر!»
یک ترنس زن یا مرد برای زن بودن و تطبیق خود تلاش می‌کند تا در جامعه به عنوان یک زن یا مرد شناسایی شود. در طی این مسیر ممکن است با مشکلات زیادی از جمله مشکلات هورمون درمانی یا نقاهت دوران جراحی روبرو شود. یک ترنس زن در واقع یک زن با جسم اشتباه است. زمانی که یک ترنس زن جراحی می‌کند دیگر تنها یک زن است پس رابطه وی با یک مرد یک رابطه با جنس مخالف است نه رابطه همجنسگرایانه و نمیتوان گفت این یک فریب و ریاکاری بوده است.
تو به اندازه کافی ترنس نیستی! این یکی از آن دسته کلیشه‌هایی است که حتی خود تراجنسی‌ها نیز به یک دیگر می‌گویند پس از دیگران نباید انتظاری داشت. هر ترنسی ممکن است در مرحله خاصی باشد و سرعت تغییرش کمتر یا بیشتر باشد. این ما هستیم که با درک متقابل باید به وی کمک کنیم
ترنس‌ها به اندازه کافی تابلو هستند که بتوان آن‌ها را شناسایی کرد زیرا آن‌ها خصوصیات جنسیت زمان تولدشان را با خودشان به همراه دارند.
این نوع تفکر هم نشان‌دهنده جهل و ناآگاهی است زیرا جامعه مارا از درک این مطلب که صفات جنسی قابل تغییر هستند عاجز می‌کند و این تصور را به وجود می‌ورد که برای پیدا کردن یک ترنس باید در خیابان به دنبال افراد متفاوت و عجیبی بگردند! البته این کلیشه کار را برای ترنس‌ها کمی راحت کرده زیرا با خیال راحت مراحل هورمون درمانی و جراحی خود را می‌گذارنند و به جنس مورد نظرشان می‌پیوندند و به راحتی از جلوی چشمان کنجکاو جویندگان ترنس عبور می‌کنند
یکی دیگر از کلیشه‌ها که بسیار هم ناجوانمردانه است بیمار روانی و دیوانه خواندن ترنس‌ها است. اختلال هویت جنسیتی یک اصطلاح تاریخ گذشته است و اصطلاح جدید بیقراری جنسیت است (این خبر را در محتا از دست ندهید). همه ما مشکلات و مسائل روانی خود را داریم ولی در واقع دیوانه نیستیم. تراجنسی را می‌توان یک نقض در عملکرد انسانی در زمان تولد خواند.
برخی مردم تصور می‌کنند ترنس‌ها باید حتما با پوشش و ظاهر عجیبی ظاهر شوند و زمانی که می‌شنوند یک نفر ترنس است سریعا به دنبال ارایش‌های عجیب و موهای غیرعادی و پوشش‌های زننده در وی می‌گردند. ممکن است این مساله به خاطر نمایش‌های مبدل پوشان یا رفتار برخی زنانه‌پوش‌ها باشد یا حتی رفتار برخی ترنس‌ها نیز در این امر بی تاثیر نیست. اما مشکل اینجاست که رفتار عده‌ای کم به کل جامعه تراجنسی اشاعه داده می‌شود. ترنس بودن به معنای هر دو جنسیت بودن نیست. اینگونه نیست که شما هم مرد باشید و هم زن. بلکه تراجنسی بودن به معنای مرد بودن یا زن بودن است ولی این برخلاف جنسیت زمان تولد فرد است.
کلیشه دیگر که باید شکسته شود این است که تراجنسی‌ها، کارگران جنسی و روسپی هستند. این یک تصور غلط است. بسیاری از تراجنسی‌ها در دنیا در موقعیت‌های شغلی خوب و ارزنده مشغول به کار هستند و فعالیت‌های حرفه‌ای و موثری دارند. همیشه به یاد داشته باشید حتی بسیاری از ترنس‌هایی که مجبور به تن فروشی شده‌اند نیز به دنبال کار محترمانه و آبروداری بوده‌اند اما به خاطر تبعیض‌های جامعه مجبور به این کار شده‌اند. استخدام شدن به عنوان یک تراجنسی در واقع یک مبارزه سخت و نفس گیر برای یک ترنس است زیرا کارفرمایان از استخدام این افراد وحشت دارند.
می‌بینید که اکثر این کلیشه‌ها حاصل رفتارهای خود تراجنسی‌ها است. قرار گرفتن در یک اقلیت ی‌تواند ذره بین بزرگی را بر روی سر تک تک افراد این اقلیت قرار دهد و حتی یک رفتار کوچک و ناپسند را به کل این اقلیت نسبت دهد. زمانی که یک اقلیت تشکیل می‌شود به دلیل در دسترس نبودن افراد این اقلیت، جامعه از رفتار انفرادی اعظای آن نتیجه گیری و قضاوت می‌کند. پس شاید بهتر باشد زمانی که خود را به عنوان یک ترنس معرفی میکنیم رفتاری شایسته و مناسب با فرهنگ جامعه نمایش دهیم تا گروهی که در آن عضو هستیم زیر سوال نرود

No comments: