Sunday, June 28, 2009


يكشنبه 7 تير 1388

خطبه مهم آيت‌الله جوادی آملی در قم برای برون‌رفت از بحران، آينده

- فصل‌الخطاب قانون است اما همان که دارد اجرا می‌کند،می‌گويد کار من مطابق قانون است تطبيق قانون بر کار او به دست اوست، اين مشکل‌آفرين است...

- ما يکجا را بايد نگاه داريم آن ديانت است،‌حوزه و مرجعيت است. اينها را بايد حفظ کنيم. اگر اختلافی پيش آمد، اينجا بايد سالم بماند. همه اشخاص، همه مکان‌ها، همه منابر و تريبون‌ها را نمی‌شود آلوده کرد به اين سمت و آن سمت.


آيت‌الله جوادی آملی در خطبه‌های اين هفته نماز جمعه قم، در سخنان مهمی بهترين راه نجات از شرايط فعلی را تقوا توصيف کردند و با کافی ندانستن قانون برای حل مشکلات، جدا بودن مجری قانون از داور و نيز فقيه باتقوا و قانون‌دان را راه خروج از بحران پيچيده کنونی کشور دانستند.

به گزارش خبرنگار "آينده" اين مرجع بزرگوار تقليد، با اشاره به ديدارگروه‌های مختلف در روزهای اخير با ايشان، بخشی از اختلافات در جامعه را مصداق عذاب الهی دانستند که در صورت بيراهه رفتن، جامعه دچار آن می‌شود و تنها راه‌حل آن، انابه است، نه قانون.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری تأکيد کرد: گاه همين قانون منشأ اختلاف است. اگر اين اختلاف باشد، جز با ناله شب و روز و دعا حل نمی‌شود.

حکيم و فقيه برجسته جهان اسلام خاطرنشان کرد: حالا گفته‌اند فصل‌الخطاب قانون است، بسيار خوب، اما قبل از اسلام کشورهای متمدن تفکيک قوا داشتند، مال اين قرن و آن قرن نيست. الان هم کشورهای اسلامی و غيراسلامی دارند. معلوم می‌شود اين جزو فطرت و بنای عقلاست.

معنای تفکيک قوا اين است که يک عده قانون وضع می‌کنند، يک عده اجرا می‌کنند، عده سومی می‌بيند آيا قانون درست اجرا شد يا نه؟ تفکيک قوای مملکت به سه قوه مقننه و مجريه و قضائيه اين است. اين که کسی خودش قانون وضع کند و خودش اجرا کند و خودش قاضی باشد، مشکل دارد.

حالا ما گفته‌ايم فصل‌الخطاب قانون است. اما همان که دارد اجرا می‌کند، می‌گويد کار من مطابق قانون است. تطبيق قانون بر کار او به دست اوست، اندراج کار او تحت قانون هم به دست اوست و اين مشکل‌آفرين است.

اين را هم بدانيد که در ايران "از خارجی هزار، به يک جو نمی‌خرند". بعد از اين که کشور نظام مقتدر دارد، رهبر آگاه دارد، ملت متقنی دارد، از خارجی هزار به يک جو نمی‌خرند.

کسانی که با آن مصاحبه سی سال قبل که برخی روزنامه‌ها آن را چاپ کردند، آشنايند، می‌دانند همين حرف‌ها سی سال قبل گفته شد. وقتی مجلس خبرگان قانون اساسی اصل ولايت فقيه را تنظيم کرد، يک مصاحبه‌ای کردند. در آن مصاحبه مبسوط اين سخن مطرح شد که درست است قانون بخشی از مشکل را حل می‌کند، اما قانون‌شناس عادل، مجری قانون که ولی‌فقيه است، موجب نااميدی بيگانه است.

مفسر برجسته قرآن و از نظريه‌پردازان شاخص تئوری ولايت فقيه تأکيد کرد: وقتی يک رهبر آگاه باشد،‌يک علوی منش باشد، ‌قانون‌شناس و قانون‌دان و مجری قانون باشد، داشتن يک فقيه جامع‌الشرايط موجب یأس بيگانه است. اينجاست که خدا می‌فرمايد: اليوم يئس الذين کفروا من دينکم. یأس کفار يک قرآن‌شناس، مجری قرآن و قرآن‌دان می‌خواهد. وقتی علی روی کار آمد، فرمود، ديگر راه برای نفوذ بيگانه بسته است.

داشتن يک فقيه آگاه، رهبر آگاه و متدين و هوشيار اين نتيجه را دارد.

امام جمعه موقت قم ادامه داد: بنابراين ما وقتی متحد شديم، ذات اقدس اله فيض را به ما می‌رساند، همه يک راه را می‌رويم. خدای سبحان در سوره زمر فرمود دل‌ها در تسخير من است. با موعظه مردم متحد نمی‌شوند. با وعده و وعيد مردم متفق نمی‌شوند. به پيغمبر فرمود، تو تمام ذخاير زمين را هم رايگان تقسيم کنی، مردم متحد نمی‌شوند. دل به دست مقلب القلوب است که در سايه دعا دل‌ها را متحد می‌کند.

ملت وقتی به مقصد می‌رسد که متحد باشد. مرز ما با خارجی‌ها مشخص است. آن‌ها خود را به زحمت نيندازند.

استاد برجسته اخلاق ادامه داد: مواظب زبان‌ها هم باشيم. درباره کسی حرف و نوشتار بد نداشته باشم، در خطبه قبلی نماز جمعه هم گفته شد. ما يک جا را بايد نگاه داريم که وقتی سرمان به سنگ خورد،‌به آن‌جا بياييم و آن حرم امن نماز جمعه است. ديانت است،‌حوزه و مرجعيت است. اين‌ها را بايد حفظ کنيم.
اگر اختلافی پيش آمد، اين‌جا بايد سالم بماند. همه اشخاص، همه مکان‌ها، همه منابر و تريبون‌های ديگر را نمی‌شود آلوده کرد به اين سمت و آن سمت.

مواظب باشيد که يک‌جا را پاک داشته باشيد. بسياری از شما طلبه‌ايد، درباره نماز گفتند يک اتاق را مصلی قرار بدهيد و آن‌جا دعا و نماز بخوانيد و رفت و آمد و خواب نداشته باشيد تا در آن‌جا يا ا... بگوييد و جواب بشنويد. يک‌جا را بايد پاک داشته باشيم.
بعد ببينيم آيا همان کسی که داور است، همان مجری است يا نه؟ اين‌ها را بايد حل کنيم.

گفتنی است، پيش از آغاز خطبه‌ها توسط آيت‌الله جوادی، با توجه به غيبت برخی ائمه جمعه قم، مجری نماز جمعه اعلام کرد آيت‌الله جوادی آملی با حضور در نماز امروز موافقت کردند و هفته آينده هم نماز توسط آيت‌الله امينی اقامه خواهد شد.

No comments: