Wednesday, July 1, 2009

استعفا از پرس تی وی به خاطر نحوه گزارش انتخابات ایران

روزنامه تایمز در شماره روز چهارشنبه، 1 ژوئیه، گزارشی را به اعتراض یک مجری تلویزیونی به نحوه خبررسانی یک شبکه برون مرزی دولت ایران اختصاص داده است.

در گزارش این روزنامه در مورد شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان پرس تی وی، متعلق به دولت جمهوری اسلامی، آمده است که یکی از مجریان بریتانیایی این تلویزیون که از آن با عنوان "بلندگوی دولت ایران" در لندن یاد شده، در اعتراض به عدم بی طرفی پرس تی وی در گزارش ماجرای انتخابات اخیر از این شبکه استعفا داده است.

تایمز می افزاید که بودجه شبکه بیست و چهار ساعته تلویزیونی پرس تی وی را رژیم ایران تامین می کند و به گفته منتقدان، این شبکه از دفاتر غیر قابل تشخیص خود در نزدیکی هنگر لین در لندن، تبلیغاتی به نفع دولت ایران را برای ساکنان بریتانیا پخش می کند.

این روزنامه می نویسد که نیک فراری، یکی از گویندگان مشهور رادیویی بریتانیا، روز گذشته در اعتراض به اقدام دولت ایران در سرکوب شدید مخالفان پس از انتخابات اخیر از شغل خود در پرس تی وی استعفا داد اما هنوز هم چند شهروند دیگر بریتانیایی، از جمله چند نماینده پارلمان و خواهر شری بلر، همسر نخست وزیر سابق، همچنان به کار در این شبکه ادامه می دهند.

به نوشته تایمز، در حالیکه دولت ایران روزنامه نگاران خارجی را از آن کشور اخراج می کند، پرس تی وی آزادانه به فعالیت خود در بریتانیا ادامه می دهد و حتی توانسته است آگهی های تبلیغاتی خود را در اتوبوس های شهری لندن نصب کند.

تایمز در توصیف این شبکه تلویزیونی می نویسد که رژیم ایران، پرس تی وی را دو سال قبل و با هدف اعلام شده "شکستن انحصار" رسانه های غربی تاسیس کرد و نحوه گزارش دهی آن از انتخابات اخیر و رخدادهای پس از آن، قطعا با سایر رسانه های تفاوت داشته است.

از جمله عناوین خبری این شبکه تلویزیونی در روزهای اخیر می توان به این موارد اشاره کرد: "احمدی نژاد وعده می دهد انحصار جهانی را بشکند"، "احمدی نژاد دستور رسیدگی به مرگ مشکوک ندا را صادر کرد" و "شورای نگهبان پرونده انتخابات ایران را بست."

شکایت از پرس تی وی

به نوشته تایمز، سازمان آفکام (Offcom) که عملکرد رسانه ها را زیر نظر دارد، در حال حاضر مشغول بررسی شکایتی در این زمینه است که پرس تی وی تعهد خود در مورد گزارش دهی دقیق و بی طرفانه را نادیده گرفته است در حالیکه بسیاری از ایرانیان مقیم لندن هم از اینکه این شبکه می تواند آزادانه به این نوع اقدامات ادامه دهد به خشم آمده اند.

پاتکین آذرمهر، یکی از وبلاک نویسان معروف، در توصیف پرس تی وی می گوید که "این شبکه تلویزیونی بلندگوی رژیمی شریر است و در حالیکه شعار خود را انعکاس صدای کسانی که صدایشان به جایی نمی رسد عنوان می کند عملا پخش کننده صدای دروغگویان است" و می پرسد "جرا روزنامه نگاران خارجی از گزارش جنایاتی که در ایران روی می دهد محروم می شوند اما پرس تی وی بدون هیچ مانعی، به مسموم کردن ذهن جوانان مسلمان در بریتانیا ادامه می دهد؟"

نیک فراری، مجری برنامه صبحگاهی رادیو ال بی سی لندن، در مصاحبه با تایمز گفته است که نحوه گزارش دهی پرس تی وی تا زمان انتخابات "نسبتا منصفانه" بود اما دیگر چنین نیست و می افزاید که به نظر او، این شبکه تلویزیونی صرفا آنچه را که به آن گفته می شود پخش می کند و به همین دلیل، خود او قادر نیست به کار با چنین تشکیلاتی ادامه دهد.

تایمز می نویسد که علاوه بر نیک فراری، شبکه پرس تی وی لورن بوث، خواهر شری بلر، و درک کانوی و جرج گالووی، نمایندگان مجلس عوام، و دو روزنامه نگار بریتانیایی به نام های اندرو گلیگان و ایوان ریدلی را هم در استخدام خود دارد و لورن بوث به تایمز گفته است که اهمیت برنامه او در این شبکه که با عنوان "کودکان فلسطینی را به خاطر آور" پخش می شود چنان است که نمی تواند از اجرای آن صرفنظر کند.

به نوشته تایمز، گلیگان، ریدلی و گالووی گفته اند که برنامه های آنان به موضوع دخالت های سیاسی ارتباطی ندارد و اگر چنین بود، آنان هم از این شبکه کنار می رفتند.

در همانحال، جرمی کوربین، نماینده مجلس، گفته است که به دلیل نگرانی از عدم بی طرفی پرس تی وی در پخش گزارش های مربوط به انتخابات ایران، از شرکت در برنامه این شبکه در مورد پوشش خبری این انتخابات در رسانه های غربی صرفنظر کرده است.

تایمز می افزاید که شبکه پرس تی وی به تماس تلفنی این روزنامه برای گفتگو در مورد نحوه برخورد با اخبار انتخاباتی پاسخی نداده است.

این روزنامه در عین حال به نقل از بوریس جانسون، شهردار لندن، گزارش می کند که قرارداد پرس تی وی برای نصب آگهی های تبلیغاتی در اتوبوس های شهری لندن یکشنبه این هفته تمام می شود و در صورتی که این شبکه خواستار تمدید این قرارداد باشد، سازمان حمل و نقل شهری این موضوع را به کمیته نظارت بر آگهی های تجاری، که مسئول جلوگیری از خلاف گویی در تبلیغات بازرگانی است، ار جاع خواهد کرد.

No comments: