Wednesday, July 1, 2009

بی بی سی

ابهام در حمله به کوی دانشگاه

محسن کوهکن سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت نیروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران وارد کوی دانشگاه شده بودند.

این در حالی است که فرهاد رهبر در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفت ورود نیروی انتظامی به کوی دانشگاه با اجازه و درخواست او نبوده و اظهارات این نماینده مجلس را به شدت تکذیب می کنم.

به دنبال اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیروهای امنیتی به همراه گروهی موسوم به لباس شخصی ها به کوی دانشگاه تهران حمله و اقدام به ضرب و شتم دانشجویان کردند. گزارش ها حاکی از مجروح شدن تعدادی از دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران و همچنین دستگیری تعدادی از آنها بود.

به دنبال این حوادث آیت الله خامنه ای رهبر ایران در نماز جمعه دو هفته پیش انتساب مهاجمان به کوی دانشگاه را به خود رد کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس، هیاتی از نمایندگان مجلس را به عنوان کمیته حقیقت یاب برای بررسی اغتشاشات تشکیل داد.

محسن کوهکن سخنگوی این کمیته حقیقت یاب اعلام داشت نیروی انتظامی با درخواست رئیس دانشگاه برای تامین امنیت وارد کوی دانشگاه شده اند. فرهاد رهبر رئیس دانشگاه تهران این سخنان را تکذیب کرد.

علی افشاری ضمن اشاره به دوگانگی و تعارض بین حرف های محسن کوهکن و فرهاد رهبر می گوید یکی از اصول بنیادی دانشگاه که مورد توجه دانشجویان، اساتید و مسئولان دانشگاه چه قبل و چه بعد از انقلاب بود این است که دانشگاه محیط مقدسی است و نیروهای انتظامی نباید به آن وارد شوند.

او همچنین گفت: "بنابراین آقای فرهاد رهبر با توجه به اینکه می داند این اتفاق هزینه زیادی دارد، نمی خواهد زیر بار این مسئله برود و هزینه آن را متقبل شود. برخورد خشنی که این بار در کوی دانشگاه صورت گرفت به شهادت کسانی که در آن حضور داشتند رفتاری بی سابقه بوده، بعضی مجروح شده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند. به طوری که ابعاد آن بسیار گسترده تر از واقعه 18 تیر است. بنابراین طبیعی است که کسی نخواهد مسئولیت چنین عملی را قبول کند."

آقای افشاری با اشاره به حضور نیروهای لباس شخصی در بین نیروی انتظامی و شدت عمل بیشتر آنها نسبت به دانشجویان مسئولیت این اتفاق را با کل حاکمیت مرتبط می داند.

علی افشاری افزود: "وزارت کشور، وزارت علوم، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی همگی به نوعی مقصر و مسئول هستند. از طرفی رئیس دانشگاه تهران هم اگر در ادعای خودش مبنی براین که دعوتی برای حضور نیروی انتظامی نکرده، ثابت قدم است، انتظار می رود شکایت حقوقی از این مساله را آغاز کند و هم از موضع رئیس دانشگاه تهران و هم به نمایندگی از جامعه هیات علمی دانشگاه تهران و اساتید پی گیری جدی و برخورد با عوامل حمله کننده و صحنه گردانان فاجعه کوی دانشگاه را دنبال کند."

احمد باطبی فعال حقوق بشر و از دانشجویانی که در وقایع 18 تیر 1378 دستگیر و زندانی شد در گفت و گو با بخش فارسی رادیو بی بی سی گفت با توجه به موانع قانونی که نیروهای نظامی و امنیتی برای حضور در دانشگاه دارند، حمله به کوی دانشگاه در کانون توجه حاکمیت قرار گرفته است.

احمد باطبی در این رابطه گفت: "در رابطه با حمله به کوی دانشگاه، نهادهای امنیتی و مسئولان این احتمال را می دهند که شرایط به حالت عادی برگردد و آنها باید پاسخگوی عملکردشان باشند. بنابراین به دنبال یک پاسخ نسبتا منطقی می گردند که دیگری را مسئول بدانند و بخواهند به عنوان مسئول حادثه معرفی کنند. نه درمورد کوی دانشگاه و آقای رهبر، ولی در حوزه های دیگر هم اختلاف نظر داشتیم که مورد تایید و یا تکذیب از سوی طرفین قرار می گرفته است."

آقای باطبی همچنین گفت در روزهای اخیر به قدری سطح سرکوب ها گسترده شده که بررسی آن نیاز به زمان طولانی دارد.

او در ادامه افزود: "گمان نمی کنم پیگیری جدی صورت بگیرد تا ببینیم این ماجرا چطور رخ داده است. تنها در یک صورت این اتفاق خواهد افتاد و پی گیری جدی خواهد شد، آن هم اینکه کودتاگران پیروز نشوند و دولت منتخب مردم سرکار بیاید و در خوشبینانه ترین حالت ممکن آنها هم به مسئولیت هایی که دارند عمل کند و در طول زمان این فرصت را داشته باشد که مسببان این ماجرا را شناسایی کند و مورد بازخواست قرار دهد."

آقای افشاری نیز معتقد است از آنجا که هزینه این اتفاق بسیار زیاد است هیچ کدام از مسئولان نمی خواهند آن را به گردن بگیرند.

او در این رابطه گفت: "این اتفاق مشابه اتفاقی است که این روزها در حال رخ دادن است، می بینیم که کشته شدن شهدای اعتراض به سلب جمهوریت در نظام را هم حکومت مدام به گردن مردم معترض می اندازد. یا می گویند کسانی که مردم را دعوت به راهپیمایی های بدون مجوز کرده اند مقصرند و یا عناصر نفوذی و وابسته به بیگانگان این کارها را انجام داده اند. چرا که نمی خواهند هزینه سرکوب را به عهده بگیرند."

آقای افشاری به دادگاه ماجرای 18 تیر و کوی دانشگاه اشاره می کند و می گوید: "دیدیم که در آن دادگاه چطور جای شاکی و متهم عوض و ماجرا وارونه شد و در نهایت دانشجویان محکوم شدند."

تا کنون گزارش نمایندگان کمیته حقیقت یاب به مجلس منتشر نشده است. واکنش ها نشان می دهد اختلاف نظرهای جدی بین نمایندگان مجلس، مسئولان دانشگاه و نیروی انتظامی وجود دارد.

با توجه به حادثه مشابهی که ده سال پیش در کوی دانشگاه اتفاق افتاد و هیچ گزارشی به صورت علنی در رابطه با دلایل آن منتشر نشد باید منتظر ماند و دید آیا این بار گزارشی درباره این واقعه منتشر خواهد شد یا نه.

No comments: