Thursday, November 4, 2010

 این نشانه ای باشکوه از جنبش سبز است

یک فعال حقوق بشر در پاسخ به دو هموطن همجنسگراستیز، آموزش حقوق بشر و احترام به حقوق بشری همجنسگرایان می دهد

با تشکر فراوان از علی عبدی عزیز

خانه هنر

.

در پاسخ به دو دوستِ همجنسگراهراس و همجنسگراستیز - علی عبدی



دو بزرگوار در قسمت کامنت های  زیر لینک نکاتی را درباره ی همجنسگرایی ذکر کرده اند.  من هم کامنت زیر را در پاسخ، آن جا آورده ام. لطفن اگر موافق متنِ زیر هستید بروید در صفحه پارازیت و آن را لایک بزنید که در چشم بیاید! (از کامنت 94 تا 99 در همین لینک بالا)! باشد که به بالاتر رفتن سطح آگاهی های عمومی و نیز بهتر شدن وضعیت دگرباشان جنسی در ایران یاری رساند
 ------------------------------------------

نکات مورد اشاره این دو بزگوار در کامنت هایی که گذاشته اند (شاید کامنت هایشان نکات دیگری هم داشته است که از چشم من پنهان مانده است) ـ

 ـ1- اگر هم جنسگرایی یک پیشرفت فرهنگی است، پس وای بر حال ما که بخواهیم پیشرفت کنیم. 2- همجنسگرایی یک پدیده غربی است3 - همجنسگرایی یک پدیده ی مدرن است 4- غربی ها نیز سال هاست که نمی توانند این عمل را توجیه کنند. متخصصین و کارشناسان روانپزشکی و روان درمانی در دنیای غرب، همجنسگرایی را یک بیماری روانی می دانند. 5- همجنسگرایی غیراخلاقی است 6- همجنسگرایی غیرانسانی و مخالف کرامت ذاتی انسان است 7- همجنسگرایی به رابطه جنسی با برادر و خواهر و حیوانات ختم می شود 8- کسی حق ندارد همجنسبازی* را تبلیغ کند 9- همجنسگرایی باعث نابودی ایران می شود 10- آینده همجنسگرایی تاریک است چرا که ما را از داشتن جوانان پرنشاط و پرامید باز می دارد -- ادامه مطلب


ـ(* این دو بزرگوار در کامنت ها بین دو واژه ی همحنسبازی و همجنسگرایی تفاوتی نگذاشته اند و گاه از اولی استفاده کرده اند و گاه از دومی. به همین خاطر عین آن واژه را استفاده کردم و از همجنسگرایانی که استفاده از واژه ی همجنسباز برایشان بارِ توهین آمیز دارد عذر می خواهم.)ـ

----------------------------------------------

بنده چند نکته را در پاسخ به هر کدام از موارد بالا متذکر می شوم

ـ1- «اگر هم جنسگرایی یک پیشرفت فرهنگی است، پس وای بر حال ما که بخواهیم پیشرفت کنیم.»ـ

همجنسگرایی به خودیِ خود دالِ بر پیشرفت یا عقب ماندگیِ یک فرهنگ نیست. اما تبعیض علیه همجنسگرایان و دگرباشانِ جنسی از نشانه های زوال یک فرهنگ است. هر فرهنگی (فرهنگ در عام ترین معنایی که بشود برای آن در نظر گرفت) که در گفتمان ها، رفتارها و باورهای خود نسبت به زنان، اقلیت های قومی و مذهبی، مهاجران، ملیت های دیگر و نیز دگرباشان جنسی تبعیض روا ندارد، همزیستی مسالمت آمیزتری را ترویج می کند و پاسدار حقوق بشر است. دفاع از شیوه ی زندگی هم-جنسگرایان به معنای دفاع از هم جنسگرایی نیست. همان طور که دفاع از شیوه ی زندگی دیگرجنسگرایان – مثل حق ازدواجِ دیگرجنسگرایان یا حق بوسیدنِ لبِ یک مرد توسط یک زن در یک فروشگاه عمومی - به معنایِ دفاع از دیگرجنسگرایی نیست. ارزشِ هیچ سبکِ زندگی از سبکِ زندگیِ دیگر بیشتر نیست که در مقایسه با دیگری قابل دفاع باشد؛ نه همجنسگرایی، نه دوجنسگرایی و نه دیگرجنسگرایی. هر کس تا زمانی به حق دیگری تجاوز نکرده است حق دارد که شیوه و سبکِ زندگی اش را خود برگزیند

در نتیجه همجنسگرایی پیشرفت فرهنگی نیست؛ اما رواداری نسبت به سبک های مختلف زندگی به معنای اعتلای فرهنگ است

ـ2- «همجنسگرایی یک پدیده غربی است.» ـ

همجنسگرایی پدیده ای غربی (یا شرقی) نیست. انسان شناسان و تاریخ نگاران رفتارهای جنسی بین دوهم جنس را در طول تاریخِ زیست بشر ثبت کرده اند. تاریخِ ایرانِ پیش از اسلام و تاریخ دنیای اسلام، به خصوص تا پیش از قرن نوزدهمِ میلای، نشان می دهد که رابطه ی جنسی بینِ دو مرد در اکثر موارد نه تنها غیرطبیعی نبوده و بیماری تلقی نمی شده بلکه رابطه ای عادی بوده و در بعضی زمان ها و مکان ها آن را ستایش می کرده اند. روابط همجنسگرایانه در ایران باستان در دیرها، کاروان سراها، حمام‌ها و پادگان‌های نظامی ثبت شده؛ شاعران ایرانی همچون حافط، سعدی و جامی دارای اشعاری با مضمون همجنس خواهانه اند؛ و پژوهش های تاریخی نشان می دهد که این غربی ها بوده اند که با بسط استعمار، همجنسگراهراسی و رفتارهای و گفتارها و باورهای مبتنی بر تبعیض علیه همجنسگرایان را به فرهنگ های شرقی برده اند

در نتیجه همجنسگرایی یک پدیده ی غربی نیست؛ اما دیگرجنسگرایان جوامعِ شرقی با استناد به این ادعایِ نادرست و از نظر تاریخی نامعتبر سعی می کنند باورهای ضد حقوق بشریِ خود را پشت نقاب های ملی گرایانه پنهان کنند

در همین راستا دو کتاب زیر برای مطالعه پیشنهاد می شود:ـ

El-Rouayheb, Khaled. 2005. Before Homosexuality in the Arab-Islamic World, 1500-1800. Chicago: University of Chicago
Press.

Najmabadi, Afasneh. 2005. Women with Mustaches and Men without Beards: Gender and Sexual Anxieties of Iranian Modernity. Los Angeles: University of California Press.

ـ3- «همجنسگرایی یک پدیده ی مدرن است» ـ

همجنسگرایی – به معنای رابطه ی جنسیِ مبتنی بر رضایت بینِ دوهمجنس - پدیده ی دورانِ مدرن نیست. همان طور که در کامنت قبلی نوشتم رفتار هم جنس خواهانه قدمتی به درازای عمرِ بشر دارد. شما می توانید آن ...را در کتیبه های مصر، در سخنانِ ناطقانِ یونان و یا در قراردادهای ازدواجی که مربوط به دورانِ پیش از میلاد مسیح است پیدا کنید. اما واژه های «همجنسگرایی» و «دیگرجنسگرایی» واژه ها ی دورانِ مدرن اند و در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط پزشکان آمریکایی و آلمانی پیشنهاد شدند. با رونق «علمِ» پزشکی، رفتارهای جنسیِ انسان ها نیز طبقه بندی و نامگذاری شد. هم زمان با ظهور سرمایه داری در اروپا و آمریکا این واژه ها توسط دولت های استعماری به کشورهای مستعمره انتقال پیدا کرد. تا پیش از آن، سکسوالیته بخش مجزا و مشخصی از زندگی فردی را به خود اختصاص نمی داد بلکه بخشی از سامانه ی اجتماعی بود

در نتیجه هم جنسگرایی یک پدیده ی مدرن نیست؛ اما تبعیض علیه همجنسگرایان و همجنسگراهراسی از نتایج منفیِ دورانِ مدرن است همان طوری که برده داری در آمریکا از نتایجِ منفی دوران مدرن بود و به مرور با افزایش آگاهی ها و مبارزات سیاه پوستان از بین رفت. مبارزاتِ همجنسگرایان در سرتاسرِ دنیا نیز به این تبعیض ها پایان خواهد بخشید

در همین راستا دو مقاله ی زیر پیشنهاد می شود:ـ

Halperine, D. 1993. “Is there a History of Sexuality?” in the Lesbian and Gay Studies Reader, Abelove, Henry, Michele Aina Barale, and David M. Halperine, eds. New York: Routledge, pp416-31.

Katz, Jonathan N. 1990. “The Invention of Heterosexuality” Socialist Review 20 (1): 7-34ـ

ـ4- « غربی ها نیز سال هاست که نمی توانند این عمل را توجیه کنند. متخصصین و کارشناسان روانپزشکی و روان درمانی در دنیای غرب، همجنسگرایی را یک بیماری روانی می دانند.» ـ

در بیست و هفتم اردیبهشت سال 1369 مقارن با هفدهمِ میِ سال 1990 میلادی،
سازمان بهداشت جهانی (WHO)
 که سازمان نظام پزشکی ایران برای بالاتر بردنِ سطح بهداشت فردی و اجتماعی با این سازمان کار می کند - همجنسگرایی و دوجنسگرایی و گرایش جنسی افراد را از لیست بیماری ها و اختلالات روانی خود خارج کرد و به خاطر تبعیض هایی که برای نزدیک به صد و اندی سال توسط پزشکان و روان پزشکان علیه هم جنسگرایان اعمال شده بود عذرخواهی کرد. الآن نزدیک به بیست سال است که هیچ سازمانِ نظام پزشکی در سطح دنیا گرایش جنسی به هم جنس را اختلال نمی داند. در کشورهای دموکراتیک امکانِ بحث درباره ی سکسوالیته در حوزه ی عمومی فراهم است و اگر یک پزشک ادعای بیمار بودنِ یک همجنسگرا را بکند می توان پرونده ی آن پزشک را در دادگاه به جریان انداخت. حتی در کشورهای غیردموکراتیکی مانند ایران نیز سازمانِ نظامِ پزشکیِ کشور در این زمینه احتیاط کرده است. شما در ایران می توانید به روان پزشکانِ زیادی در شهر تهران مراجعه کنید تا برایتان شرح دهند که گرایشِ جنسیِ افراد ارتباطی با بیماری یا اختلالِ روانی ندارد

در نتیجه همجنسگرایی بیماری نیست؛ اما تبعیض علیه همجنسگرایان و همجنسگراهراسی یک بیماریِ اجتماعی است و با افزایش آگاهی ها قابل درمان است

ـ5- «همجنسگرایی غیراخلاقی است.»ـ

مدعی باید توضیح بدهد که منظورش از اخلاق چیست و مطابق با کدام فلسفه ی اخلاقی، گرایش جنسی به هم جنس را غیراخلاقی می داند. این که بعضی رفتارها – مثلن رفتارهای مبتنی بر گرایش های همجنس خواهانه - از نظر زیبایی شناسی در نظر کسانی که سبکِ زندگیِ متفاوتی دارند – یعنی کسانی که دیگرجنسگرا هستند - زیبا به نظر نرسد، و یا این که بعضی رفتارها – مثلن همجنسگرایی - در یک فرهنگِ دیگرجنسگرازده که در آن دیگرجنسگرایی به مثابه ی امرِ «طبیعی» و «عادی» شناخته می شود به مثابه ی رفتارهای «نامتعارف» و «ناموزون» شناخته شوند، به معنای آن نیست که آن رفتارها فاقد «ارزش های اخلاقی» هستند. طبیعی و یاعادی قمداد شدنِ هر پدیده در جوامع مختلف متفاوت است. مثلاً در بعضی جوامع، دیگرجنسگرایی امری غیرعادی و غیر طبیعی است. طبیعی قلمداد شدن یک پدیده نه به طبیعت که به فرهنگ غالب وابسته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبک های زندگیِ متفاوت برای افراد یک جامعه ی خاص چندش‌آور و مشمئزکننده است، این است که آن‌ها نمی‌توانند بفهمند چرا کسی باید طالب چنان رفتارهایی باشد و چرا سبکِ زندگی بعضی از انسان ها با بعضی دیگر متفاوت است. یک دیگرجنسگرا شاید نتواند سبکِ زندگیِ یک همجنسگرا را درک کند اما حق ندارد از فردِ دیگر بخواهد که سبکِ زندگی اش را تغییر دهد

در نتیجه همجنسگرایی غیراخلاقی نیست؛ اما تبعیض علیه همجنسگرایان و نقضِ حقوق انسانیِ آن ها عینِ بی اخلاقی است

در همین راستا یک مقاله و دو کتابِ زیر پیشنهاد می شود:ـ

Rubin, Gayle. 1984. “Thinking Sex: Notes for a Radical Theory of the Politics of Sexuality” in Pleasure and Danger: Exploring Female Sexuality. Carol Vance, ed. London: Routledge, pp267-318.

Herdt, Gil. 1999. Sambia Sexual Culture: Essays from the Field. Chicago. University of Chicago Press.

Wekker, Gloria. 2007. The Politics of Passion: Women’s Sexual Culture in the Afro-Surinamese Diaspora. New York: Columbia University Press.

ـ6- «همجنسگرایی غیرانسانی و مخالف کرامت ذاتی انسان است.»ـ

دیگرجنسگرایانِ همجنسگراستیز تا جایی پیش می روند که نه تنها همجنسگرایی را رفتاری غیراخلاقی و غیرطبیعی معرفی می کنند که پا را فراتر گذاشته و همجنس گرایان را از مقام انسانیت معاف می د...ارند. وقتی که حقوق شهروند را پس از انقلاب فرانسه نوشتند منظور از انسان، مردانِ غیرِبرده بود؛ وقتی که در زمانِ مشروطه قانونِ اساسی را نوشتند، منظور از حق رأیِ انسان ها، حق رأیِ مردان بود؛ و امروز وقتی که به همجنسگرایان می گویند که گرایشِ جنسی شما به هم جنس، غیرانسانی است به معنای آن است که شما رفتار انسان های دیگرجنسگرا را ندارید. هیتلر نیز عقیده داشت که یهودی ها، غیرآریایی ها، معلول ها، اقلیت های قومی نظیر روماها و نیز هم جنسگرایان، کرامتِ ذاتی انسان را ندارند و مستحق سوزانده شدن هستند. شصت سال از آن دوران گذشته است و سازمان ها و نهادهای حقوق بشری در سرتاسر دنیا شکل گرفتند تا بیان کنند که شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان، زن و مرد، فارس و غیرفارس، همجنسگرا و دیگرجنسگرا و معلول و غیرمعلول، همه انسان اند و کرامت ذاتی انسانی دارند. گرایشِ جنسیِ افراد، انسان ها را از انسان بودن معاف نمی کند. کسانی که چنین ادعایی دارند تصویر طناب های دار قرون وسطی و کور ه های آلمان نازی را تداعی می کنند

در نتیجه همجنسگرایی غیرانسانی و مخالف کرامت ذاتی انسان نیست؛ اما تبعیض علیه همجنسگرایان و نقضِ حقوق آنان، غیرانسانی و مخالف کرامت ذاتی انسان است

ـ7- «همجنسگرایی به رابطه جنسی با برادر و خواهر و حیوانات ختم می شود.» ـ

با همین سبک و سیاقی که ادعا مطرح شده است می نویسم که همان طور که بهایی بودن به رابطه ی با سازمان اطلاعاتی موساد ختم می شود، و همان طور که سیاه پوست بودن به تجاوز جنسی به دیگران ختم می شود، و همان طور که کرد بودن به مبارزه برای جدایی طلبی ختم می شود، همجنسگرایی نیز به رابطه ی جنسی با برارد و خواهر و حیوانات ختم خواهد شد. نخست وزیر ایسلند یک زنِ همجنسگراست؛ وزیر امور خارجه ی آلمان یک مردِ همجنسگراست؛ شهردارِ پاریس یک مردِ همجنسگراست؛ رئیس حزب لیبرال مجارستان یک زنِ همجنسگراست؛ بیچاره برادرها و خواهرها و حیوانات خانگی شان! چه می کشند از دست این ها! ـ

و دوباره با همان سیاقی که این ادعا مطرح شده است عرض کنم که آن چه که برای بشریت خطرناک است «دیگرجنسگرایی» است چرا که به موارد زیر ختم می شود: تجاوزِ مردان دیگرجنسگرا به زنان، ازدواج مردان دیگرجنسگرا با دختر بچه ها، اختیارچند زن توسط مردان دیگرجنسگرا، کتک زدن زنان توسط شوهران دیگرجنسگرا، تجاوز پدران دیگرجنسگرا به دختران، آزار جنسی دختران توسط عموها و دایی ها و پسرعمه ها و پسرخاله های دیگرجنسگرا، به بردگی گرفتن زنان برای ارائه ی خدمات جنسی توسط مردانِ دیگرجنسگرا، برپایی حرمسرا توسط مردانِ دیگرجنسگرا برای بهره مندی از زنان، اشاعه ی صنعت پورنوگرافی توسط مردانِ دیگرجنسگرا، عقیم سازی اجباری زنان توسط مردانِ دیگرجنسگرا برای بهره مندی بیشتر جنسی از آنان، ختنه ی زنان توسط مردان دیگرجنسگرا، قتل های ناموسی و کشتنِ زنان توسط مردان دیگرجنسگرا، معاوضه ی جنسی زنان بین مردانِ دیگرجنسگرای قبایل و خانواده ها به نشانه ی هدیه ی یک خانواده ی دیگرجنسگرا به دیگری ، آزار کلامی و جنسیِ زنان در خیابان توسط مردان دیگرجنسگرا، سنگسار دختران توسط مردانِ دیگرجنسگرا، و صدها مورد دیگر. دیگرجنسگرایی باید هر چه زودتر
ممنوع اعلام شود وگرنه معلوم نیست چه بر سر نسل بشر خواهد آمد! ـ

در همین راستا مقاله ی زیر پیشنهاد می شود: ـ

Rich, Adrienne, 1980. "Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence" Signs: Journal of Women in Culture and Society, 5 (4, Summer); 631-60.

ـ8- «کسی حق ندارد همجنسبازی را تبلیغ کند»ـ

نخست آن که هم جنسبازی با هم جنسگرایی تفاوت می کند. اولی به افرادی گفته می شود که لزومن گرایش به هم جنس ندارند اما با هم جنس رابطه ی جنسی برقرار می کنند. در فرهنگ عمومیِ همجنسگرایان این واژه ...بارِ منفی دارد. لذا لطفن دیگر استفاده نفرمایید. دومی به کسانی می گویند که گرایش جنسی به هم جنس دارند. یک انسان می تواند دیگرجنس باز و دیگر جنس گرا نیز باشد

اما درباره ی بحث تبلیغِ همجنسگرایی. همان طور که دیگرجنسگرایان حق دارند درباره ی یک خانواده ی دیگرجنسگرایِ خوشبخت فیلم بسازند (مثل سریال هایی به اصطلاح خانوادگی که از شبکه های مختلف صدا و سیمای ایران پخش می شود) ، مجله های خود را منتشر کنند (مثل مجله ی خانواده ی سبز)، در خیابان دست دوست پسر یا دوست دختر یا همسر خود را بگیرند و یکدیگر را ببوسند (البته در ایران حتی دیگرجنسگرایان نیز نمی توانند در خیابان با خیالِ راحت دست یکدیگر را بگیرند ... شما فرض کنید که بتوانند)، روی بیلبردهای بزرگ شهر تصاویر خود را برای تبلیغ کالاهای تجاری بگذارند (مثل تبلیغ برنج و چایِ تبرک) و افسانه ها و قصه های خود را داشته باشند (مثل لیلی و مجنون)، هم جنسگرایان نیز حق دارند فیلم بسازند، مجله منتشر کنند، در خیابان دست هم جنسِ خود را بگیرند و او را ببوسند و قصه های خود را داشته باشند و غیره

همجنسگرایان می بایست از تمامِ حقوق و فرصت هایی که دیگرجنسگرایان از آن برخوردارند برخوردار باشند. اگر مثال هایی که برای دیگرجنسگرایان ذکر کردم مصداق هایی از تبلیغِ دیگرجنسگرایی است، هم جنسگرایان نیز حق دارند سبکِ زندگی خود را تبلیغ کنند. دموکراسی در وسیع ترین تعریف یعنی حکومت «مردم» و نه حکومت «مردان دیگرجنسگرای مسلمانِ شیعه فارس». زنان، همجنسگرایان، غیرمسلمانان، غیرشیعه ها، و اقلیت های قومی بخشی از سرزمین ایران اند. اگر ایران برای «همه» ایرانیان است همه ایرانیان باید حقوق و فرصت های برابر داشته باشند

ـ9- «همجنسگرایی باعث نابودی ایران می شود.»ـ

فعلن که آقای احمدی نژاد که گویا یک دیگرجنسگراست دارد باعث نابودی ایران می شود. آن چه که باعث نابودی ایران می شود همجنسگرایی نیست؛ بلکه استبداد است. تبعیض علیه همجنسگرایان و نقض حقوق آنان توسط دیگرجنسگرایان گونه ای از استبداد است و مسلمن باعث نابودیِ ایران خواهد شد
:)

اما اگر علاقه مند به چگونگی شکل گیری ملت و نیز ارتباط میان سکسوالیته و ملیت هستید، دو مقاله ی زیر پیشنهاد می شود: ـ:

Anderson, Benedict. 1983. Imagined Communities. London: Verso.

Mosse, George. 1985. Nationalism and Sexuality: Middle Class Morality and Sexual Norms in Modern Europe. Madison: University of Wisconsin Press.

ـ10- «آینده همجنسگرایی تاریک است چرا که ما را از داشتن جوانان پرنشاط و پرامید باز می دارد.»ـ

من یک جوانی هستم که سبک زندگی ام با شمایِ دیگرجنسگرا متفاوت است. اتفاقن بسیار پر شور و نشاط ام. امید زیادی هم به زندگی و مخصوصن پیروزی جنبش سبز دارم.... از شما دو دوست عزیز هم می خواهم که با پنهان کردنِ همجنسگراهراسیِ خود زیر عبارت هایی مانند «دنبال خوبی ها باشیم»، «دموکراسی را پاس بداریم»، «نابودیِ اندیشه نکنیم» و «اندیشه ی سالم داشته باشیم»، در اصل خودتان در پیِ «نابودیِ خوبی ها»، «له کردنِ دموکراسی و حقوق بشر»، «نابودی اندیشه» و «اشاعه ی تفکرات ضد انسانی و نادرست» نباشید

پاسخم را با ارجاع به گفته های یکی از شما دو بزگوار خاتمه می دهم که نوشته بود: «در هر مبحثی که وارد میشیم اصولا باید ابتدا ازش اطلاعات کافی داشته باشیم و در قدم بعد اون رو به چالش بکشیم و اظهار موافقت یا مخالفت کنیم.» ... بنده هم با شما موافق هستم

پی نوشت اول: در صورتی که امکانِ دسترسی به مقاله های فوق برایتان فراهم نیست، بفرمایید تا اگر امکانش بود برایتان بفرستم

پی نوشت دوم: مطلب زیر که به زبان فارسی است پیشنهاد می شود؛گفت و گو با دکتر آرش نراقی درباره «اسلام و حقوق اقلیت های جنسی» - رادیو فردا


پی نوشت سوم: شهاب، نقد درستی به قسمتی از این مطلب نوشته است. عین کامنت شهاب را این جا می آورم: ـ

 ـ«دو نکته به نظرم می رسد . اولا به نظرم احمدی نژاد نیست که ایران را دارد نابود می کند بلکه تفکر احمدی نژادی است که همانطور که می بینی در بین دیگران و از جمله کسانی که این جا هم می نویسند بسیار است. آن چه باعث نابودی است "امتناع از تفکر" است. آن چه باعث نابودی است این است که آن چه من فکر می کنم دیگران نیز باید بپذیرند. اگر قدرت نداشتیم تخطئه اش می کنیم و اگر قدرت داشتیم هم چون احمدی نژاد به دیکتاتوری تبدیل می شویم که مخالفان مان را زندان تبعید آواره حذف و در نهایت می کشیم. دوما: برابر کردن"تجزیه طلبی" ( که البته کلمه ی درست اش استقلال طلبی است) با تجاوز به دیگران، به نظرم از افکار انسنی مثل تو بعید است. جمله ات درست است و نفس کورد بودن به معنای هواستن جدایی نیست. اما اگر بخش اعظم کوردها یا ملت و مردم دیگری بخواند که خودشان سرنوشت خودشان را مدیریت کنند، گمان نمی کنم امری باشد مساوی با تجاوز کردن به دیگران زیرا که در بیشتر اوقات این خواست جدایی به خاطر تجاوزهای تاریخی و طولانی در طول سال هاست، که به وجود می آید.» ـ

 با نقد شهاب موافق هستم. منظور من برابر دانستن استقلال طلبی با تجاوز نبوده است اما نباید آن دو واژه را کنار یکدیگر استفاده می کردم. مرسی از دقت نظرت
· · Share

    • Ali Abdi begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting
      دوستانِ عزیزم ... این جا را هم اگر لایک کردید دستتان درد نکند. اما چون صفحه پارازیت بازدیدکننده ی زیادی دارد ، لطفن اگر موافق هستید چند ثانیه وقت بگذارید و سری به آن صفحه بزنید. کامنت شماره 95 تا 99
      :)
      http://www.facebook.com/permalink.php?st...ory_fbid=165878803434662&id=76683931440&notif_t=like

      مرسی
      See More

      Yesterday at 2:00pm ·

    • Shokoofeh Montazeri merc pesar....
      Yesterday at 2:02pm · · 1 personLoading...

    • Rozhin Mohammadi اطاعت شد و مرسی که اینا رو نوشتی ... چند نفر رو ارجاع میدم به این مطلبت
      Yesterday at 2:08pm · · 1 personLoading...

    • Maral Bastanij ali jan, may i share this on my wall, so more people can see this? ( jobe done !:))
      Yesterday at 2:26pm · · 1 personLoading...

    • Sara Zare خیلی عالی بود علی جان. سپاس از تگ. از نظر من این جمله شاه بیت نوشته ات بود:
      دموکراسی در وسیع ترین تعریف یعنی حکومت «مردم» و نه حکومت «مردان دیگرجنسگرای مسلمانِ شیعه فارس».

      لایک هم زدم برات. رو والم هم می زارم نوشته ات رو...

      Yesterday at 3:09pm · · 5 peopleLoading...

    • Mozhgan Bakhtiyari ba Ejazato0n share shod ! baraye etela resaniye bishtar !
      Yesterday at 3:20pm · · 1 personLoading...

    • Behnaz Mehrani علی جانم بسیار بسیار منطقی و زیبا نوشتی.حظ بردم به ویژه پاراگراف شماره 5 و 7.سپاس.
      Yesterday at 3:59pm · · 1 personLoading...

    • Hadi Afra علی جون مرسی که وقت گذاشتی و نوشتی با حوصله. لایک هم زدیم تو صفحه‌ی پارازیت که تو چشم بیاد. حالا می‌شه توی بحث‌های پراکنده، قُلُپی ارجاع بدیم به این نوشته‌ی تو. دمت گرم.ء
      Yesterday at 4:18pm · · 1 personLoading...

    • Shahabaddin Sheikhi
      علی عبدی عزیز اقعا ممنونم از زحمتت و آگاهی علمی خوبی که با آرامش بخشیدی. تنها دو نکته به نظرم می رسد . اولا به نظرم احمدی نژاد نیست که ایران را دارد نابود می کند بلکه تفکر احمدی نژادی است که همانطور که می بینی در بین دیگران و از جمله کسان...ی که این جا هم می نویسند بسیار است. آن چه باعث نابودی است "امتناع از تفکر " است..آن چه باعث نابودی است این است که آن چه من فکر می کنم دیگران نیز باید بپذیرند . اگر قدرت نداشتیم تخطئه اش می کنیم و اگر قدرت داشتیم هم چون احمدی نژاد به دیکتاتوری تبدیل می شویم که مخالفان مان را زندان تبعید آواره حذف و در نهایت می کشیم.
      دوما: برابر کردن"تجزیه طلی" ( که البته کلمه ی درست اش استقلال طلبی است) با تجاوز به دیگران، به نظرم از افکار انسنی مثل تو بعید است. جمله ات درست است و نفس کورد بودن به معنای هواستن جدایی نیست. اما اگر بخش اعظم کوردها یا ر ملت و مردم دیگری بخواند که خودشان سرنوشت خودشان را مدیریت کنند، گمان نمی کنم امری باشد مساوی با تجاوز کردن به دیگران زیرا که در بیشتر اوقات این خواست جدایی به خاطر تجاوزهای تاریخی و طولانی در طول سال هاست، که به وجود می آید.
      با این همه باز هم ممنونم..
      See More

      Yesterday at 4:35pm · · 15 peopleLoading...

    • Ali Abdi begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting
      مرسی شهاب عزیز
      مورد اول را بهتر بود می نوشتم تفکر احمدی نژادی.

      در مورد کرد بودن هم همان طور که خودت نوشته ای تنها خواسته ام بگویم که اگر کسی کرد باشد هوای استقلال طلبی ندارد. نباید آن را کنار مثال های دیگر می گذاشتم چرا که معنای نادرستی را ال...قا می کند. ضمن این که اگر کُردی خواهان استقلال بود مسلم است که بازهم این حق را دارد. و اصلن به من مربوط نیست که بگویم ایران سرای من است و باید کنار هم باشیم و قس علی هذا

      مرسی که این قدر دقیق خواندی
      :)
      See More

      Yesterday at 5:09pm · · 4 peopleLoading...

    • Salman Sima
      علی جان اومدی از همجنس باز ها و حقوقشان به درستی دفاع کنی ولی دو مطلب هم گفتی
      یکیش اینکه اینها حقوقی دارند و این رو زیرکانه پیوند زدی به زنان و قومیت ها و غیره
      دو اینکه تا آنجا که من می دانم لواط در اسلام و پیش از آن هرگز چیز طبیعی نبوده و نی...ست
      See More

      Yesterday at 5:18pm ·

    • Nazli Irani ba ejaze share shod
      Yesterday at 5:23pm · · 1 personLoading...

    • Ali Abdi begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting
      ‎@ سلمان
      اولن همجنسگرا begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting سلمان جانم و نه همجنسباز. هر چند دومی نیز تا زمانی که حقی از کسی ضایع نکرده است حق دارد سبک زندگی خودش را داشته باشد
      دومن زیرکی در کار نیست. من علنن دفاع از حقوق همجنسگرایان را به حقوق زنان و اقلیت ها پیوند زده ام
      سومن ی...ک تحقیق بسیار خوب درباره ی همجنسگرایی در دنیای اسلام و رواداری مسلمانان شده است که در کتابی که در قسمت دوم در متن ارجاع داده ام قابل خواندن است. شاید یکی از همین روزها خلاصه اش را نوشتمSee More

      Yesterday at 5:34pm ·

    • Salman Sima بنده عرض کردم طبیعی نیست عزیز جان لواط در اسلام طبیعی نیست
      دیگه ما که یه پا آخوندیم در این یه مورد

      Yesterday at 5:36pm ·

    • Shahabaddin Sheikhi
      خواهش می کنم علی جان وظیفه سات که مطلب دوستان مان را دقیق بخوانیم.
      من یک تضیح کامل تر بنویسم که نه من نه هیچ کس دیگری حق ندارد بگوید که کوردها می خواهند جدا شوند و به همان نسبت هم کسی نیز این حق را ندراد که بگوید نمی خواهند و به قول تو با ج...ملات رمانتیک آبکی کلیه حقوق گروه زیادی از مردم را نادیده بگیرد. تا زمانی که چنین امکان دمکراتیکی به وجود نیامده است که آزادانه در این مورد تصمیم گرفته شود، تایید و یا ردش غیر علمی است.اما نکته همان وبد که خودت گفتی که کنار هم قرار دادن واژه ها که از نظر منطق زبانی "هم نشینی واژه ها" خوانده می شود ناثیر طولانی مدت در بار معنایی که به خوانده می بخشد دارد.
      بنابراین از آن جایی که ما از حقوق انسان ها دفاع می کنیم. نمی تواینم به خاطر "حقی" ، "حقی" دیگر را نادیده بیانگاریم..
      ممنون و مرسی از این که باز نگاه می کنی...
      See More

      Yesterday at 5:36pm · · 3 peopleLoading...

    • احمد افشاری ممنون دوست عزیز ، خیلی استفاده کردم و شئیر می کنم.
      چند وقتی است که در نظر برخی ترک بودن هم به استقلال طلبی می انجامد.
      http://www.facebook.com/note.php?note_id=459699242336

      Yesterday at 5:41pm ·

    • Shahabaddin Sheikhi
      ‎@سلمان
      من هم با جازه تکرار می کنم که " هم جنس گرا " و نه " هم جنس باز" نکته ی دیگر این که همانطور که علی گفته این زیرکی نیست بلکه علنی است. زیرا اگر ما به حقوق انسان و حقوق بشر معتقدیم. می تواینم کلیه ی حقوق تضییع شده رو در یک فهرست بیاوریم.... نمی شود که بگوییم من به حقوق بشر معتقدم اما مثلا به حقوق زنان معتقد نیستم و یا به حقوق هم جنس گراها معتقد نیستم و یا رنگین پوستان.
      در مورد مطلب علی هم به نظرم منظورش این نیست که در قوانین اسلامی هم جنس گرایی ترویج و یا طبیعی جلوه داده شده است. بلکه یک نوع رواداری و به قول خودمان زیر سبیلی رد کردن در جوامع اسلامی نسبت به این موضوع دیده شده است. اتفاقا در اسلام نسبت به هم جنس گرایی زنان یک نوع رواداری قانونی وجود دارد و ان این است که شاهد برای اثبات "هم جنسگرایی " زنان باید " دو مرد " باشد. در واقع امری که غیر ممکن است یا لااقل بعید است. چون اگر دو خانم واقعا و مطلقا هم جنس گرا باشند فکر نکنم که در حضور دو مرد این کار را انجام بدهند زرا در آ« صورت قضیه یک رابطه ی جنسی گروهی و یا در ملا عام است که داستان دیگری دارد. بنابراین انگار یک نوع زیر سبیلی رد کردن وجود دارد.
      بحث اصلی تر مبتنی بر این است که در جوامع اسلامی و در میان مسلمان ها هم هم جنس گرایی وجود دارد. من در تحقیقی که در مورد باروری مصنوعی می کردم. برای بررسی آرای فقهی به احادیث و رویات ها مراجع می کردم. که یکی از مباحث در اسلام از آن جا که در آن زمان باروری و لقاح مصنوعی وجود نداشته است، مراجعه به مواردی بود که مثلا یک خانم از طریق رابطه ی جنسی با یک خانم دیگر باعث انتقال اسپرم مرد به رحم یک زن دیگر شده است و سوال این بود که حکم ولایت و.. آ« بچه چه می شود....
      در یان وارد احادیث و رویات های بسیاری وجد داشت خوب خود این مسئله نشان از این دارد که این مسئله وجود داشته و این احتمالات نیز در شرف وقوع بوده است.
      See More

      Yesterday at 5:48pm · · 2 peopleLoading...

    • Kaveh Kermanshahi
      علی جان فکرت و شجاعت بیان فکرت بسیار تحسین برانگیزه. به این شجاعتت حسادت می کنم چون بارها خواستم از نگاه حقوق بشری به صورت جدی وارد این بحث بشم اما نشدم!!!
      باور کن چند سال پیش به خاطر نوشتن مطلبی در وبلاگم که اون وقت در چراغ هم منتشر شد این...قدر تو همین کرمانشاه از طرف نزدیک ترین دوستانم مورد شماتت و تمسخر قرار گرفتم که فقط به حال خودم و جامعه ایی که درش زندگی می کنم افسوس خوردم که نه من مدعی حقوق بشرش جسارت طرح عریان این مسئله رو دارم و نه حتی در جمع افراد نسل جوانی که فعال حوزه های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی هستن کمترین ظرفیتی برای شنیدن و صحبت کردن از مسائل مربوط به حقوق همجنسگراها هست.
      ممنون از تو و کسانی مثل تو که آگاهانه دارین تابوشکنی می کنید و به ما هم جسارت می دید...
      See More

      Yesterday at 5:51pm · · 9 peopleLoading...

    • Ali Radfar
      باید عذر بخواهم که جز خط اول رو نتوانستم بخوانم. آخه انقدر جهل. همجنسگرایی فرموده اند غربی است و مدرن. اولا فکر میکنم منظور از مدرن معاصر بوده. در این مورد نگاهی به ادبیات فارسی مکتوب در دست مانده از قرن هشتم مثلا شاید راهگشا باشد اگر سایر ...مستندات را نادیده بگیریم. عبید زاکانی بار ها و بارها به این مساله اشاره کرده. یک شعر قدیمی تر از یکی از شعرای نامدر هاست که نمیخواهم با اطمینان اسم ببرم چون مطمئن نیستم حافظ بود یا سعدی که همخوابگی در غروب پاییزی با غلامان را مثل همخوابگی در صبح بهار با کنیزکان خوانده. ایرج میرزا و شعرهای لاله زاری که جای خود دارد. برعکس همجنسگرایی این همجنسگرا ستیزی است که پدیده ای مدرن میباشد. اما این که بگوییم پدیده غربی است بسیار بچه گانه است. هیمنه فرهنگی غرب متعلق به دوران مدرن-معاصر است و مثال های بالا را نمیتوان فرهنگ وارداتی از غرب خواند. دوم اینکه فرهنگهای غربی پیش از مسیح هم بسیار با همجنسگرایی مخالف بودند. آتنی ها پارسیان را متهم به همجنسگرایی میکردند و اسپارتی ها پسران جوان را مورد تجاوز قرار میدادند تا خشن شوند و سرباز خوبی بار بیایند و این در سایر مناطق نشان وحشی خویی شان بود. البته در آن دوران خود تجاوز که مساله نبود. مساله پسر بودن قربانیان بود. اما در شرق دور و آسیای جنوب شرقی که تحت سلطه اسلام و مسیحیت نبوده همجنس بازی رواج داشته و دارد. همگان در سرزمینهایی مثل فیلیپین و تایلند با همگان هم خوابگی میکرده اند و خود را محدود به یک جنس نمیدانسته اند، این در فرهنگشان بسیار برجسته بوده، اتفاقا وقتی هلندی ها و پرتقالی ها به این مناطق میرسند با بردن کشیش های مسیحی سعی در مقابله با این فرهنگ را داشتند که خیلی هم موافق بوده اند اما هنوز درصد بالایی از ساکنان آن سرزمین ها بایسکشوال هستند. در ایران و سرزمینهای اسلامی هم که غلام بچه و غلام و اینها از افتخارات اعیان بوده و مخفی هم نمیکردند. اتفاقا میتوان گفت همجنسگرایی پدیده ای مخصوصا شرقی است.See More

      Yesterday at 6:41pm · · 2 peopleLoading...

    • Sajad IRani tahala enghad ye ja comment like nazade boodam
      :)

      Yesterday at 6:42pm · · 1 personLoading...

    • Sajad IRani ali joon ba ejaze in matlab ro share mikonam
      Yesterday at 6:44pm · · 1 personLoading...

    • Hamideh Nezami علی جان ممنونم ازت هم به خاطر این کامنتهای مناسب و هم به خاطر اطلاع رسانیت
      به امید روزی که تعصب و جزم و جمود مانع تفکر نباشد

      Yesterday at 6:46pm · · 2 peopleLoading...

    • Ali Abdi begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting مرسی از همه دوستان نازنینم
      :*

      شهاب جانم! نقدت را با اجازه گذاشتم آخر این مطلب که همه بخوانند

      Yesterday at 6:52pm · · 1 personLoading...

    • Parisa Kakaee سلمان جان بحث این نیست که در دین اسلام چه چیزی طبیعی هست یا نیست. بحث حقوق بشر و به رسمیت شناختن حق دیگران است
      Yesterday at 6:56pm · · 1 personLoading...

    • Hamideh Nezami
      نمیخوام اینجا وارد بحثهای تخصصی تفسیر و تاویل متن قر آن بشم اما از اونجایی که من هم نیمچه آخوندم باید عرض کنم در یک رویکرد درون دینی به آیات قرآن، معطوف علیه غلمان مومنون هستند شاهد مثالش این آیه "وَ يَطوف عَلَيهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَن...هُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ" سوره طور آیه 24/
      در این آیه هُم ضمیر جمع مذکر است نکته دیگر اینکه در برخی تفاسیر شیعی هم آمده است که غلمان برای مردان مومن است، تفاسیر فرق و مذاهب دیگر هم جای خود دارد.
      See More

      23 hours ago ·

    • Hamideh Nezami
      این کامنت را در نقد نظر آقای سلمان بود
      بماند که در حال حاضر کشور مسلمانی چون عربستان آمار قابل توجهی در زمینه همجنسگرایی دارد و داشتن پسران جوان در بین شیوخ عرب امری متداول است. مگر اینکه فرهنگ اسلامی را محدود کنیم به تفکر قشر خاصی از مسلمان...ان که این رویکرد با نگاه دموکراتیک به دین ناسازگار است
      See More

      23 hours ago · · 1 personLoading...

    • Sara Zare حمیده جان یک جمله کوچک در انتهای صحبتت. نمی دانستم ادیان هم دمکراتیک هستند!
      21 hours ago ·

    • Ali Radfar من نمیخواهم از ادیان دفاع کنم، چون منتقد دین و آفرینش هستم، اما دیگه بیخیال، حالا بیمار خواندن همجنسبازی یک مطلبه که بعضی ها دکتر شدند و همینجوری میگن شما شاید شنیده باشی، اما دوست عزیز چه ربطی به ادیان داره؟
      21 hours ago ·

    • Omeed Irani آقای شیخی تفکر احمدی نزادی بیش از همه در مورد خودتون صاددقه که به دروغ ادعا می کنید که در ایران به اعدام محکوم شدید و حتی در این راستا گریم و صحنه آرایی نیز کرده اید. آیا به راحتی آب خوردن، دروغ گفتن احمدی نژادیسم نیست!!
      17 hours ago ·

    • Ali Abdi begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting ‎@ علی رادفر
      علی جانم این واژه همجنسباز را لطفن استفاده نکن عزیزم. در کامنت هایی که می گذاری چند بار پیش آمده که به جای همجنسگرا begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting نوشته ای همجنسباز

      16 hours ago ·

    • Asal Akhavan علی مرسی...به خاطر این مطلب من رفتم پارازیت و لایک کردم و کامنتهات و لایک زدم:) دمت گرم
      16 hours ago · · 1 personLoading...

    • Siavosh Sepheri The link does not work.
      15 hours ago ·

    • Ali Radfar ای بابا جمشید کوش پس، کجا رفت؟ علی جان، چشم، اشتباه شده! اما در این کامنت بالا منظورم شخص همجنسگرا begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting نبود، به دو دلیل گفته بودم همجنسبازی ، یکی این که نظر آن ها که بیماری میخواندندش مورد اشاره بود، یکی هم این که منظورم رابطه جنسی بین دو هم جنس بود نه شخص، میدانم کلمه همجنسگرا begin_of_the_skype_highlighting     end_of_the_skype_highlighting جایگزین بهتری برای همجنسباز است اما یادم نیست بجای همجنسبازی به معنای رابطه جنسی چه پیشنهادی داده بودی؟
      14 hours ago ·

    • Shahabaddin Sheikhi مرسی علی جانم لطف کردی ولی خوب حداقل غلط املایی هام رو درست می کردی :)))
      12 hours ago · · 1 personLoading...

    • Mahshid Rasti شهاب جان تیپکس بدم خدمتتون ؟‌
      :)))))))

      8 hours ago ·

    • Shahabaddin Sheikhi حال کردی ها مهشید :))) ولی عزیزم اون مال زنان اروپایی و اروپا نشینه که البته خوب سن و سال و اینها من در مرودش صحبت نمی کنم :))
      8 hours ago ·

    • Ali Rasoli
      مقاله ی خوبی بود اما معایب خودش را هم داشت
      .به نظر من هر نوع گرایش حالا جنسی یا ..... فقط در قالب و چهارچوب خصوصی افراد قرار باید بگیرد.
      علی جان اینقد از همجنسگرایی دفاع کردی که زدی به اون ور و حقوق دگر جنسگرایان را روبه زوال بردی,اینطور نیست... که دگر جنسگرایان باعث نابود بشریت میشوند با این حساب باشدباید در اتظار انفجار دنیا باشیم و بازگشت به عصر جانوران تک سلولی.
      ازادی همه ی گرایشات شرایط خود را میطلبد اگر در جامعه ازادی به معنای واقعی انسانی خود موجود باشد یعنی ازادی که برای همگان باشد نه طبقه ی حاکمه, انسانها خواهند توانست این نوع مشکلاتی که اکنون از خیر جامعه ی سرمایداری موجوداست را رهایی یابند.
      این اسلام و روابط تولیدی سرمایداری است که به زن تجاوز میکند,زن را کالا میکند,زن را ابزار ارضای مردمیکند,زن را تجارت میکند. همیشه این ناسیونالیسم و مذهب هستند که از وجود این وضع سود میبرن و نابودی خود را همراه نابودی سرمایداری میبینن.
      اگه تا اینجا ابهامی است ذکر بفرمایید.
      دوما اون جنبش سبزی که تو ازش دفاع میکنی هیچ وقت خواستهای تو را در بر نمیگیرد,جنبشی که در صدر ان امثال و کثافتهایی مانندموسوی و کروبی باشند,موسوی وکروبی که از عواملین اصلی کشتارهای دهی 60 بودن و همین حالاشم دست دارند جز یه اسلام نابتر و محمدی تر هیچی را نمیخواهان . همون اسلام است که مجوز داشتن چهار زن را برای مرد ایجاب میکند,همون اسلام است که زن را نصف مرد محسوب میکندو,.....................
      See More

      8 hours ago ·

    • Hamideh Nezami به سارا: تعبیر دموکراتیک تعبیر مناسبی نبود اینجا .چون دمکراسی از دل مدرنیته و دین از دل سنت براومده. اما منظورم اینه که برخی تعریفهایی که از دین وجود داره و برخی رویکردها به دین میتونه این دو تا رو با هم جمع کند و بنابراین گفته کسانی که معتقدند که دین این را گفته و جز این نگفته ، همه رویکردهای به دین رو شامل نمیشود
      8 hours ago · · 1 personLoading...

    • Bahare Sharqi علی جون ممنون می شم مقالات رو برام بفرستی.
      امکانش هست؟

      7 hours ago ·

    • عارف aref ایران برای همه ایرانیان حتی اقلیت های جنسی .... زمانی به دموکراسی واقعی دست خواهیم یافت که مخالفان خویش را نیز تحمل کنیم و لذا با آنکه با تمام همجنسگرایان هم عقیده نیستم اما آنان را به رسمیت می شناسم و برای احقاق حق آنان همچون احقاق حق خویش تلاش خواهم کرد . علی جان خوشحال میشم با هم دوستان مجازی باشیم و خوشحال تر خواهم شد که بحث های حقوق بشری بیشتری راه بیندازی VVVV
      6 hours ago ·

    • Amir Saki
      وقتی بحث در مورد اعطای حقوق طبیعی افراد می شود ، باید حقوق تمام افراد جامعه را نیز مد نظر داشت ، باید با در نظر گرفتن تمامی شرایط و پیشامد ها به نتیجه ای رسید که مجموعه ی افراد تحت سلطه ی قانون مشترک ، به بهینه ترین وجه دارای حقوق مطلوبشان... شوند .
      بنابراین بحث در مورد همجنسگرایان ، به همین جا ختم نمی شود که چه کسانی چه چیزهایی را حق دارند ، باید حقوق سایر افراد را هم در نظر گرفت ، و به نتیجه ای رسید که حق افراد متناسب با تعدادشان اعطا شود .
      به نظر من ، این میزان از فاصله که شما بین " همجنس گرایی " و " همجنس خواهی " قائل شده اید ، واقعی نیست ، چون با گذر زمان و آگاهی انسان ها از حقوق طبیعیشان که متناسب با همان گرایش هایشان تعریف می شوند ، گرایش های متناظر با فعل ، به فعلیت می رسند .
      همچنین در بسیاری از سرزمین ها در ادوار گذشته ، همجنس بازی نه تنها غیر طبیعی بوده ، بلکه مجازات های سنگینی را به دنبال داشته ، مثلا در آیین زرتشت ، همانطور که به قلم زرتشت در وندیداد آمده ، همجنس بازی مجازات مرگ داشته و همانطور که می دانید قوانین زرتشت لااقل در دوران ساسانی به طور تمام و کمال اجرا می شده .
      دروغ کار نادرستی است چه از سوی آن هایی که حقوق را نادیده می گیرند و چه از سوی آن هایی که حقشان را می خواهند ( حقی که علاوه بر تعریف مستقل باید در رابطه با حقوق دیگران نیز از لحاظ منطقی بررسی شود ) .
      این مسئله ، مسئله ی ساده ای نیست !
      See More



      کامبیز حسینی مجری و نویسنده برنامه پارازیت با مجله ی ندا که «نشریه دگرباشان ایرانی» است مصاحبه کرده است. این لینک از این جا قابل دسترسی است: ـ

      http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=165878803434662&id=76683931440&notif_t=like

1 comment:

Anonymous said...

یعنی همه شماها که اینجایید هم جنس گرایید؟