Monday, December 21, 2009

دوشنبه 30 آذر 1388


اینجا سرزمین آفرینش است


گوشه هایی از خروش سبز مردم در تشییع پیشوای شجاع



امام مردم رفت . . .

تا جهان باقی ست ٬ تاریخ جز نام نیک تو سخن نخواهد گفت

فردا ساعت ۹ صبح - قم - صفاییه - کوچه ۲۱

موسوی و کروبی دوشنبه را عزای عمومی اعلام کردند

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

پیرو فراخوان تعدادی از مراجع عظام تقلید، برای سوگ‌یاد درگذشت مرجع گرانپایه تشیع، فقیه عالیقدر و مجاهد آزاده، حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری فردا - دوشنبه 30 آذر 1388- را عزای عمومی اعلام می کنیم و از مومنان عزادار آن فخر جهان تشیع دعوت می نماییم در مراسم تشییع پیکر پاک آن اسطوره مجاهدت، فقاهت و معنویت شرکت نمایند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی

پیام تسلیت رئیس جمهور میرحسین موسوی

بسمه تعالی

دوست گرامی جناب حجت الاسلام و المسلمین احمد منتظری

با سلام درگذشت فقیه مبارز مرحوم آیت الله العظمی منتظری را به حضرتعالی و بیت مکرم منتظری تسلیت عرض می‌کنم واز خداوند منان برای آن عالم بزرگ علو درجات و مغفرت و رحمت آرزومندم. این ضایعه عظیمی است که مجموعه علمای دین باید نسبت به جبران آن اقدام کنند. وجود کسانی چون آیت‌الله العظمی منتظری برای نسل جوان این کشور مدرکی بود که آنان را به برخوردی عمیق‌تر با نیازهایشان برای بهره‌مندی از پشتوانه‌های روحانیت آگاه متقاعد می‌کرد. امیدوارم اینک که او از میان ما رفته است دانشمندانی دیگر این ضرورت انکارناپذیر را پاسخ بگویند و اجازه ندهند که وسوسه‌ها و زمزمه‌ها آنان را از تکالیفی که نسبت به اسلام و نسل‌های امروز و فردا دارند منصرف کند.

میرحسین موسوی
پیام تسلیت شیخ مهدی کروبی به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی منتظری


اناالله و اناالیه راجعون
ارتحال تاسف انگیز فقیه عالیقدر و مجاهد نستوه مرحوم آیت الله العظمی منتظری (رحمه الله علیه ) را به ساحت مقدس ولی الله الاعظم و علما اسلام و ارواحنا فداه ، حوزه های علمیه ، امت اسلامی به ویژه بیت شریف آن فقید سعید تسلیت می گویم . از خداوند منان خواستارم در برابر این ضایعه بزرگ به همه علاقه مندان ، مقلدان و وابستگان معظم له صبر و شکیبایی و اجر جزیل عنایت فرماید .

مرحوم آیت الله العظمی منتظری از معدود علما و فقهای بزرگواری بود که همواره با تدریس و پرورش طلاب و اساتید و مجتهدان بزرگ از نخستین روزهای نهضت اسلامی در خدمت حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و ملت مبارز و در برابر رژیم سیاه پهلوی چون کوهی استوار ایستادگی کرد و سالها رنج سیاه چالهای ستم شاهی و تبعید و سایر محدودیت ها را به جان خرید .

آن فقیه عالی مقام به پیروی از امام راحل (ره) حکومت اسلامی را با قرائت مردم سالاری دینی متکی به آرای مردم از متن کتاب و سنت استنباط و استخراج نمود و تا آخرین لحظه حیات در دفاع از آزادی و استقلال کشور و از حریم دین و مذهب درنگ نکرد .

آیت الله العظمی منتظری در سالهای آغازین انقلاب اسلامی سخاوتمندانه فرزندی رشید ، مجاهد و اندیشمند چون حجت الاسلام والمسلمین شهید محمد منتظری را در راه خدا تقدیم نمود .

آری آن فقیه مجاهد سهم عظیمی در پیروزی انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی و تصویب قانون اساسی دارد . امید است که دستاوردهای حضرت امام خمینی (ره) و سایر مجاهدین فی سبیل الله و دسترنج ملت شهید پرور و انقلابی از گزند و آسیب بدخواهان و بدسیرتان مصون و محفوظ بماند .

والسلام علی عباد الله الصالحین
مهدی کروبی 3 محرم الحرام 1431

پیام تسلیت نهضت آزادی به مناسبت درگذشت آیت الله العظمی منتظری



انا لله و انا الیه راجعون

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر
و ما بدلوا تبدیلا

عالم ربانی مجاهد نستوه آیت الله العظمی حسینعلی منتظری حیات پر برکتش را در راه خدمت به اسلام و ایران گذرانده و از حقوق اساسی ملت پاسداری می کرد، فقدان ایشان در شرایط کنونی کشور ضایعه ای بس سنگین برای همه حق طلبان و آزادیخواهان و مبارزان راه آزادی و عدالت است.

آیت الله منتظری أسوه و الگویی برای تعهد عملی به امر به معروف و نهی از منکر بود که هیچگاه حق را فدای مصلحت نکرد و در برابر وسوسه قدرت زانو نزد.

فقیه عالیقدر کلمه حق را حتی هنگامی که به ضرر ایشان بود با صدای رسا فریاد زد و در راه آرمانهای والای انقلاب مردم ایران از زندان و شکنجه و تبعید و حصر هراسی به دل راه نداد.

نهضت آزادی ایران این ضایعه سنگین را به ملت شریف ایران ، مراجع وعالمان و خانواده محترم آن بزرگمرد تسلیت می گوید و امیدوار است همانگونه که آیت الله منتظری در حیات طیبه خویش در سالهای قبل وپس از انقلاب بویژه در سالهایی که بر نظریات اجتهادی خویش پافشاری و در مقابل انحرافات ایستادگی نمود و از اصول آرمانهای اصیل انقلاب اسلامی و حقوق مدنی شهروندان شجاعانه دفاع کرد و هزینه های سنگینی نیز متحمل شد، یاد و منش ایشان سرمشقی برای همه عالمان دینی و پویندگان راه حق و خدمت به مردم باشد.



نهضت آزادی ایران

پیام تسلیت خانواده آیت الله بهشتی به مناسبت رحلت آیت الله العظمی منتظری

بسمه تعالی

خدمت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد منتظری

فقدان جانگداز فقیه نامدار و مرجع عالی قدر شیعه حضرت آیت الله العظمی منتظری رحمة الله علیه که یکی از قلل رفیع تاریخ فقه شیعه بوده و خواهند بود و مبارزات مستمر ایشان با ظلم و ستم و تلاش برای برپایی جامعه مبتنی بر قسط وعدل و ارزش‌های دینی از خاطره ملت ایران محو نخواهد شد را خدمت جناب عالی و آن بیت شریف تسلیت می گوییم و از خداوند متعال برای همه‌ی بازماندگان صبر و اجر جزیل خواستاریم.

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی

آیت الله دستغیب درگذشت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفت

بسمه تعالی

«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدّها شیء»

ارتحال عالم ربّانی، مجاهد نستوه و فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری(قدّس الله نفسه الزکیّة) که عمری را در ترویج فقه آل محمد(صلّی الله علیه و آله) و مبارزه با طاغوت سپری کرد؛ را به ساحت مقدّس حضرت ولی عصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، عموم شیعیان جهان و مردم شریف ایران و خانواده محترم و فرزندان بزرگوار ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

سیدعلی محمد دستغیب

سیدحسن خمینی رحلت آیت‌الله منتظری را تسلیت گفت

بسمه تعالی

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ احمد منتظری دامت برکاته

درگذشت فقیه عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی منتظری طاب ثراه و قدس سره که سال‌های بسیاری از عمر شریف خویش را در مسیر پیشبرد اهداف عالیه اسلام و انقلاب شکوهمند اسلامی سپری کرد، بی‌شک ضایعه‌ای بر جان حوزه‌های علمیه است.

اینجانب این مصیبت سنگین را خدمت ولی الله الاعظم، حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید و بیت شریف ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن فقید سعید از خداوند متعال علو درجات مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت آیت الله موسوی اردبیلی به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال عالم ربانی و فقیه صمدانی جناب مستطاب آیت الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری(رحمة الله علیه) موجب تأسف و تألم خاطر بسیار گردید. آن بزرگوار عمر گرانقدر خویش را صرف تحصیل علم و تربیت شاگردان و مجاهدت در راه دین نمود و فقدان ایشان ضایعه‎ای بزرگ برای حوزه‎های علمیه است. خاطره مبارزات ایشان با رژیم فاسد گذشته و همراهی وی با حضرت امام خمینی(رحمة الله علیه) در راه تشکیل حکومت اسلامی از خاطرات، زدودنی نیست.

این جانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه بزرگ به پیشگاه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) و حوزه‎های علمیه و عموم مؤمنین خصوصاً خاندان محترم و آقا‎زادگان مکرّم و علاقمندان و ارادتمندان به ایشان، از درگاه ایزد منّان برای آن مرحوم غفران واسع و درجات رفیعه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله

عبدالکریم موسوی اردبیلی

پیام تسلیت جبهه مشارکت به مناسبت رحلت فقیه عالیقدر آیت الله منتظری

بسم الله الرحمن الرحیم
انالله اناالیه راجعون

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدو الله علیه فمنهم من قضا نحبه و منهم من ینتظر وما بدلو تبدیلا
رحلت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری ملت مسلمان ایران و آزادگان در هرجای جهان را در سوگ نشاند. او بحق اسوه یک عالم دینی و مجتهدی زمانشناس و ستم ستیز در همه عمر بود و جز بر مدار حق و عدل زندگی نکرد و عطای دفاع از حقوق انسان را به لقای قدرت بخشید.

او در روزگار ما چراغ راهی برای تلفیق دینداری و سیاست و پایبندی به حقوق بشر در متن آموزه های اسلامی بود و تا آخرین لحظه حیات از نورافشانی برای جلوگیری از آفت ها و انحرافات و کجی ها و بی عدالتی هایی درخت " جمهوری اسلامی ایران"، که با مجاهدت و خون دل پرورده بود، خود داری نکرد و زندگی خود را وقف اعتلای کلمه حق کرد و از هیچ ملامت و سختی و هزینه ای و... نهراسید.

او در روزگاری چشم از جهان فرو بست که مردم ما بیش از همیشه به او محتاج بودند.

جبهه مشارکت ایران اسلامی رحلت این عالم بزرگوار و مرجع عالیقدر حضرت آیة الله العظمی منتظری را به محضر امام زمان(ع)، بیت شریف ایشان، ملت بزرگ و حق طلب ایران و مراجع عظام راستین و عالمان روشن بین حوزه های علمیه تسلیت عرض می کند و از درگاه خداوند قادر متعال برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی رسول بزرگوارش در بهشت رضوان مسئلت دارد

پیام تسلیت حجت الاسلام احمد منتظری

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوالله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا


بزرگ پاسبان تشیع علوی، رادمرد قهرمان و شجاع اسلام و ایران ، اسطوره مقاومت ، مجاهدت، فقاهت و دینداری، سرمایه کم یاب مسلمانی و آزادگی فقیه عالیقدر و مجاهد نستوه آیت الله العظمی منتظری حاج شیخ حسینعلی منتظری(قدس الله نفسه الزکیه )، شربت وصال نوشید و روی در حریم یار نهاد. آن پیکر رنجور و دردکشیده اینک آرام یافته و آن روح خدایی اینک در جوار رحمت رب قرار گرفته است. آن دل دردمند که عمری در غم اسلام و مردم و حقوق آنان تپید و پروای حق داشت، دیگر از تپش افتاده است. فقیه بزرگ شیعه و اسلام شناس بی بدیل و روح ربانی امت اسلام امروز در جوار پیامبر رحمت (ص) و اهل بیت مطهر(علیهم السلام ) اوست.

منتظری رفت اما خاطره مبارزات او برای تحقق جمهوری اسلامی با ماست. منتظری رفت اما حق گویی و آزادگی او چراغ راه کسانی است که حلاوت سیره علوی را از درس نهج البلاغه او می جستند و در زندگی و روش او می یافتند. سالها زندان، شکنجه، تبعید، شهادت و جانبازی و تحمل مصائب در دوران ستمشاهی، خیرخواهی و سخت کوشی در رشد و بالیدن نهال انقلاب و جمهوری اسلامی و تلاش مسؤولانه و صادقانه همراه با رهبر فقید انقلاب(ره) از او الگویی بی نظیر برای روحانیت شیعه ارائه کرد. زندگی او همه به تعلیم و تحقیق و تلاش برای عملی ساختن حقایقی که یافته بود، گذشت . مرگ او نیز بی شک جانها و دلها را بیدار، و یاد او برای همیشه خاطره معطر انسان علوی(ع) و حسینی(ع) را تداعی خواهد کرد.

این مصیبت جانکاه را به ولی اعظم خدا و امید جهان نور و عدالت ، به همه حق طلبان و آزادگان به همه مبارزان راه خدا در سرتاسر جهان به همه عالمان و فقیهان و به حوزه های علمیه و خصوصا شاگردان و ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت می گوییم.

قم المقدسه – سوم محرم الحرام 1431 ق
29 آذر 1388
احمد منتظری

پیام تسليت آيت الله العظمی صانعی

باسمه تعالي

« اذا مات المؤمن الفقيه ثلم فی الاسلام ثلمة لا يسدها شئ »

رحلت فقيهی متقی و عارفی وارسته و محققی کم نظير و مجاهدی نستوه و اسوه ايستادگي، شيخنا الاستاد آيت الله العظمی آقای منتظری (قدس الله نفسه الزکيه) که در آستانه عاشورای حسينی به لقاء الله پيوست را به پيشگاه صاحب العصر و الزمان، حجت بن الحسن (ارواحنا و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء) و مراجع عظام تقليد و حوزه های علميه و ملت بزرگوار ايران و خانواده های معظم شهداء، ايثارگران و جانبازان و همه ملت های آزاده و وابستگان سببی و نسبی ايشان مخصوصاً جناب حجت الاسلام و المسلمين آقای حاج شيخ احمد منتظری تسليت عرض نموده،اميد آن که خداوند قادر و توانا و مهربان به همگان توفيق ادامه راهش را که همان ترويج از اسلام راستين يعنی تسليم در مقابل حق و عدالت که همان تسليم در مقابل کمال مطلق ذات باری تعالی باشد را عنايت فرموده و حيات و مماتمان را همراه با حب اهل بيت پيغمبر(صلی الله عليه و آله وسلم) که در طول تاريخ، هميشه با ظالمين به مبارزه برخاسته و با مظلوميت همه جانبه به شهادت رسيدند، قرار دهد.

قم المقدسه
يوسف صانعی

آیت الله بیات زنجانی در گذشت آیت الله منتظری را تسلیت گفت

انّا لله و انّا الیه راجعون

ارتحال فقیه عصر و مجاهد استوار و بزرگ مرد مدافع حریم تشیع علوی(ع) و اسلام ناب محمدی(ص) حضرت آیت الله العظمی منتظری قدس الله نفسه الزّکیة، ثلمه ای در اسلام و امت اسلامی بوجود آورد که قابل جبران نیست.

ایشان در معرفت همانند سلمان و در زندگی دنیایی همانند اباذر و در دفاع از حریم اسلام و فقاهت جعفری(ع) نظیر مفید بود.

فقدان این فقیه علیم و عیلم را بحضور اقدس حضرت ولیعصر(عج)، مراجع عظام تقلید، تمام حوزه های علمیه جهان تشیع و عالم اسلام و امت بزرگ و وفادار ایران و خانواده بزرگوار ایشان بالخصوص فرزند فاضل و فکورشان جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد منتظری و دیگر عزیزان وابسته به آن بیت علم و فقاهت و شاگردان فاضل و ارزشمند ایشان تسلیت عرض می نمایم و از پیشگاه حضرت حق برای روح بلند و ملکوتی ایشان، علو درجات و برای تمام داغدیدگان این فاجعه بزرگ، اجر و صبر مسئلت می دارم.

پيام تسليت سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی به مناسبت درگذشت آیة الله العظمي منتظری

بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا الیه راجعون

يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلي‏ في‏ عِبادي وَ ادْخُلي‏ جَنَّتي‏ (فجر: 27-30)

درگذشت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ حسین علی منتظری ملت مسلمان ایران را در سوگ نشاند. آیة الله العظمی منتظری عالمی خداترس و دین باور، ژرف اندیش و آگاه به زمانه و عزیز و آزاده بود. او به حق شایسته این توصیف مولا امیر مؤمنان(ع) بود که فرمود: «وَ الْحَقُّ كُلُّهُ ثَقِيلٌ وَ قَدْ يُخَفِّفُهُ اللَّهُ عَلَى أَقْوَامٍ طَلَبُوا الْعَاقِبَةَ فَصَبَّرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ وَثِقُوا بِصِدْقِ مَوْعُودِ اللَّهِ لَهُمْ»(بدان که حق مداری و التزام به حق دشوار است و خداوند این دشواری و سختی را بر گروهی که در طلب آخرت هستند و در سودای رضوان الهی نفس خود را به تحمل دشواری و پایداری بر مسیر حق و حقیقت ملزم می دارند و به راستی وعده خداوند یقین دارند، آسان فرموده است.)(عهد نامه مالک اشتر)

حق گرایی و صراحت و شجاعت او نشانی از زلال حق گرایی و صراحت و شجاعت علوی داشت و علم و دانش بی مانندش مخالفانش را نیز به اعتراف و تکریم وامی داشت. او از جمله عالمان ربانی و آخرت اندیشی بود که گوهر نایاب و نیاز مبرم زمانه و حجت مسلمانی ما و افتخار دینداری و دلیل راه دیندارانند و رسول بزرگوار اسلام درحق ایشان بود که فرمود: «إذا مَاتَ العَالِمُ ثَلُمَ فی الإسلامِ ثُلمَةً لا یَسُدُّها شَیءً»
و چه تأسف بار است از دست دادن عالمی چون او در زمانه ای که بیش از هر زمان دیگری به وجودش نیازمند بودیم. و به راستی اگر نبود اعتقاد به خداوند متعال و اعتماد به مشیت حکیمانه او چه سخت و ناباورانه می نمود از دادن انسان های بزرگی همچون او.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران درگذشت عالم ربانی حضرت آیة الله العظمی منتظری را به محضر امام زمان(ع)، بیت شریف ایشان، ملت بزرگ و حق طلب ایران و مراجع عظام راستین و عالمان روشن بین حوزه های علمیه تسلیت عرض می کند و از درگاه خداوند قادر متعال برای آن مرحوم علو درجات و همنشینی رسول بزرگوارش در بهشت رضوان مسئلت دارد

اطلاعيه ادوار تحکيم وحدت درخصوص ارتحال آیت الله منتظری: او به جرات تنها کسی است که در مسیر دفاع از حقوق انسان‌ها قدرت را وانهاد

انالله و انا الیه راجعون بسم الله الرحمن الرحیم
"مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلا "


ملت ایران در سوگ فقدان راهنمایی راست‌کردار نشسته و مسلمانان جهان دغدار فقیهی نیک اندیش و متقی شده‌اند.

رحلت حضرت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری مبارز نستوه راه آزادی و عدالت که در طول عمر گرانقدراش همواره مورد غضب و کینه استبداد بوده و سالها حبس و حصر را در این راه متحمل شد، ضایعه‌ای اسفناک است که قلوب آزادی‌خواهان جهان را جریحه دار ساخت.

«اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء ».

امروز «فریضه امر به معروف و نهی از منکر» عزادار شد چرا که یکی از بزرگترین عاملان خود را از دست داده است. حیات طیبه و پربرکت آیت الله العظمی منتظری همواره در راه نصیحت اصحاب قدرت و هشدار و انذار آن‌ها گذشت تا سنگری باشد در برابر تهاجم ناقضان حقوق بشر و خاری در چشم مستبدان کوردل.

او به جرات تنها کسی است که در مسیر دفاع از حقوق انسان‌ها قدرت را وانهاد تا همچون مولایش امیرالمومنین علی علیه السلام در عمل اثبات کند که قدرت نزد مردان خدا تنها ابزاری برای احقاق حقوق مظلومان و راست کردن کجی‌هاست و گرنه در پیشگاه آنان حکومت از لنگه کفشی کهنه نیز پست‌تر است.

سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) که سالها افتخار بهره‌مندی از رهنمودهای ارزشمند و انتشار و پی‌گیری مواضع حق طلبانه و تاریخی آن مرجع عالی‌مقام را داشته است رحلت جانگداز فخر مرجعیت و زعیم حوزه‌های علمیه حضرت آیت‌الله العظمی منتظری را به محضر ملت شریف ایران و کلیه ارادتمندان آن والامقام در سراسر جهان تسلیت گفته و برای بیت شریف ایشان به ویژه حضرات آقایان احمد و سعید منتظری از درگاه خداوند متعال صبر جزیل مسالت دارد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم: آیت الله منتظری عصاره فضایل علمی و عملی حوزه های علمیه بود

إِنَّا لِلّهِ وإِنّا إِلَيهِ رَاجِعُونَ

َفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى‏ الْقَاعِدِينَ أَجْرَاً عَظِيماً

هجرت مظلومانه و رحلت جانگداز بزرگ مرجع شیعه ، فقیه ، مفسر ، فیلسوف و اسلام شناس بزرگ مرحوم آیت الله العظمی منتظری اعلی الله مقامه الشریف جانهای همه آزادگان و حق خواهان را گرفته و دلهای همه امت اسلام را به درد آورده است.

فقیهی از میان ما رفت که خود از سنین جوانی بدرجه اجتهاد در فقه و اصول و فلسفه نایل گشت و خلاصه ای از فقه و اصول و فلسفه و عرفان. اساتید بزرگوارش آیات عظام بروجردی و امام خمینی و علامه طباطبایی (ره)ا بود که با حافظه ای بی مانند و استعدادی بی نظیر و با سختکوشی و پشتکار ، نمونه یک اسلام شناس جامع و عمیق شد.

هنر منتظری تنها در فهم و درک عمیق دینی نبود. او در تمام فراز و نشیب های زندگی اش آینه تمام نمای عمل دینی نیز بود. مبارزه با خفقان ستمشاهی و تحمل زندان و شکنجه و درد و رنج، حقگویی و استقامت در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی، خیرخواهی و از خود گذشتگی در برابر مصالح مردم و جامعه و فریفته نشدن به عناوین و مقامات اعتباری دنیای بی اعتبار، رفتاری عزت مندانه ای بود که از انسانهای عزیز الوجودی چون او سرفرازی می نمود.

آن مجاهد نستوه و فقیه عالیقدر عصاره فضایل علمی و عملی حوزه های علمیه و چهره تابناک روحانیت راستین شیعه بود، که در عمل به وظیفه دینی و دفاع از حق و مظلومین بی نظیر و سرمشق برای همه ،آزادی خواهان و حق طلبان بود.

آن یار صادق امام راحل (ق س) و پیشوا و راهنمای نهضت اینک در میان مانیست ، اما راه روشنی که ترسیم کرد پیش روی ما خواهد بود.

رحمت و رضوان خداوند بر آن روح قدسی و روحانی واقعی و مرجع بزرگ دینی باد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این مصیبت عظمی را به پیشگاه بقیه الله اعظم (عج) مراجع معظم تقلید ، نخبگان بزرگوار و خانواده معظم له به ویژه آقا زادگان حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد منتظری و جانباز عزیز سعید آقای منتظری و همسر گرانقدر درد و زجر کشیده آن بزرگوار و ملت سرفراز و انقلابی تسلیت عرض می نمایند و از خداوند متعال حشر با ائمه معصومین و صالحین برای آن مرحوم مسئلت داریم.

آيت‌الله طاهري اصفهانی: آیت الله منتظری همواره بر استيفای حقوق مردم پافشاری کرد

آيت‌الله طاهري اصفهاني، از یاران فقیه مجاهد آیت الله منتظری ارتحال ایشان را تسليت گفتند.

به گزارش نوروز، آیت الله طاهری اصفهانی چندی پیش و به مناسبت فرارسیدن عید فطر در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله العظمی منتظری، از مواضع شجاعانه و روشنگرانه ایشان درخصوص وقایع پس از انتخابات تقدیر کرده بودند.

در پيام تسليت امام جمعه سابق اصفهان كه خطاب به احمد منتظري نوشته شده است،آمده:

روح بلند مجاهد نستوه و فقيه عالي قدر مرجع مظلوم و آزاديخواه جهان تشيع حضرت آيت‌الله العظمي منتظري رضوان‌الله تعالي عليه در ايام شهادت اسوه مظلومان و آزادگان جهان سالار شهيدان حضرت اباعبدالله(ع) به ملكوت علي پيوست و عالم اسلام را غرق در عزا و ماتم نمود.

آن بزرگ مرد كه استوانه فقاهت، تقوي، زهد، مجاهدت و عرفان بود سراسر عمر خويش را در ترويج معارف حقه قرآن و اهل بيت و نماياندن چهره ناب اسلام محمدي(ص) سپري نموده و همواره بر استيفاي حقوق حقه مردم پافشاري نمود.

نواي دلنشين تفسير نهج‌البلاغه‌اش همواره فرياد امام علي(ع) را در گوش انسان‌ها نوا در مي‌دهد.

اينجانب اين ضايعه عظمي را به ساحت مقدس اميد مستضعفان جهان حضرت بقيه‌الله امام زمان(عج) امت اسلام به ويژه حوزه‌هاي علميه تشيع و مراجع عظام تقليد، فضلا و شاگردان آن مرحوم و جنابعالي و فرزندان و بيت مكرم و عموم علاقه‌مندان تسليت عرض نموده از حضرت احديت علو درجات و غفران الهي و صبر و اجر جميل براي بازماندگان و دوستداران مسئلت مي‌نمايم.

پيام تسليت سيدمحمد خاتمي به مناسبت درگذشت آيت العظمي منتظري

بسم الله الرحمن الرحيم
هو الباقي!

رحلت عالم زاهد ومجتهد والاقدر، مجاهد نستوه، فقيه، كلامي، جامع معقول و منقول حضرت آيت الله العظمي منتظري رضوان اله عليه را به ساحت مبارك حضرت ولي الله الاعظم، به حوزه هاي علميه، به همه ارادتمندان، دوستداران آن فقيد سعيد و بيت شريف و بستگان و فرزندان محترمشان از صميم قلب تسليت عرض مي كنم.

عالم و متفكر و فقيه بزرگواري رخ در نقاب خاك كشيد كه در عرصه علم و عمل همه عمر پربركت خود را در مسيري كه رضايت خداوند را در آن مي دانست مصروف كرد و براي خدا و خدمت به بندگان او و دفاع از ميهن و مردم،رنجها،در به دري ها و زندانها و شكنجه ها را با سينه اي گشاده تحمل كرد و عزيز ترين سرمايه اش يعني فرزند عزيز و مجاهدش حجه الاسلام والمسلمين محمد منتظري را نيز تقديم انقلاب و راه خدا كرد.

آن بزرگ از ارادتمندان حضرت امام و از سردمداران و پايه هاي انقلاب بزرگي بود كه به رهبري ممتاز حضرت امام بالمال به پيروزي رسيد.

بدون ترديد فقدان اين عالم رباني براي اسلام و تشيع و بخصوص حوزه هاي علميه خسارتي بزرگ است و از خدا مي خواهم كه آنرا به لطف بيكران خود جبران نمايد و روان پاك اين عزيز را در بحبوحه رضوان و بهشت خود متنعم گرداند.

سيد محمد خاتمي
29/09/1388

پیام تسلیت دکتر محسن کدیور

من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا

شیخنا الاستاد آیت الله العظمی حسینعلی منتظری نجف آبادی پس از عمری پربار و حیاتی پرعزت و کارنامه ای درخشان به رحمت ایزدی پیوست و روح بلندش از عالم خاک به ملکوت اعلی رهسپار شد. جهان اسلام و مکتب اهل بیت (ع) یکی از بزرگترین عالمانش را از دست داد. حوزه های علمیه تشیع در سوگ یکی از استوانه های فقاهت سوگوار شدند. اسلام سیاسی بزرگترین نظریه پرداز معاصر خود را از کف داد. ملت ایران پدر مهربان خود را از دست داد. جنبش سبز ملت ایران در عزای رهبر معنوی خود عزادار است.

آیت الله منتظری به عالم اسلام و تشیع خدمات ارزنده ای کرد. شاگردان فراوانی تربیت کرد، آثار ارزشمند علمی در فقه، اصول، کلام و شرح احادیث اهل بیت به رشته تحریر در آورد. او صاحب ابتکارت بدیع فقهی و آراء جدید علمی متعددی در حوزه اسلام سیاسی، حقوق بشر و فقه معاملات بود. انسانی وارسته، مسلمانی پاک نهاد، مومنی مهذب و موحدی خالص بود. او مصداق بارز "عالم ربانی" بود که عظمت حق را باور کرده بود و همواره ضوابط اخلاقی بر تمامی افعال و اقوالش مسلط بود. عمری را به مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی سپری کرد. حقاً مجاهد فی سبیل الله بود و در اعتلای کلمه حق از هیچ کس و هیچ چیز نهراسید و دریا دلانه به مقام و موقعیتهای زودگذر دنیوی پشت پازد و همواره از حقوق مردم دفاع کرد. یار مظلومان و دشمن ظالمان بود. برای تحقق ارزشهای قرآن و تعالیم نبوی و تشیع علوی دهه ها زحمت کشید. در کردار و گفتار و رفتار پیرو راستین امام علی (ع) بود. در اقتدا به رسول الله (ص) مرامش رحمت بود، و با مردم ساده و صمیمی سخن می گفت. سخنش که از دل برخاسته بود لاجرم بر دل می نشست. در تأسی به قرآن کریم "انصاف" - حتی با آنها که در حق او ظلم کرده بودند - در سرلوحه رفتار متین او بود.

در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی پس از رهبر فقید انقلاب شاخص ترین چهره بود. سالها زندان و شکنجه و تبعید در کارنامه درخشان مبارزاتی او ثبت است. نام منتظری و طالقانی هرگز از ذهن و ضمیر دوستداران نهضت اسلامی پاک نمی شود. در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بیشترین نقش را داشت. اگر چه سالها به عنوان قائم مقام رهبری از سوی مجلس خبرگان انتخاب شده بود، اما "نصیحت به ائمه مسلمین" را فدای دستیابی به قدرت ظاهری نکرد و در دفاع از حقوق زندانیان و پافشاری بر حقوق شهروندی ملت ایران از قدرت کنار گذاشته شد. هرچند تا پایان عمر کوشید جمهوری اسلامی را که خود از باغبانانش بود، از علف هرز "استبداد دینی" اصلاح کند.

انتقادات صریح آن فقید سعید از دیکتاتوری در 13 رجب سال 1376 به پنج سال و شش ماه حصر خانگی یک مرجع تقلید منتقد در جمهوری اسلامی انجامید. لگه ننگ این حصر خانگی هرگز از دامان حاکمان جمهوری اسلامی پاک نخواهد شد. آیت الله منتظری در حصر هم از امر بمعرف و نهی از منکر و نصیحت به ائمه مسلمین دست نکشید. و همواره حاکمان را به عدالت و دادگری و رعایت حقوق ملت فراخواند. آن رادمرد همواره از منظری دینی به نقد قدرت می پرداخت و ضوابط رحمت نبوی و عدالت علوی را به حاکمان متذکر می شد. آیت الله منتظری عمیقا به حقوق انسان - از آن حیث که انسان است - باور داشت و از حقوق بشر صمیمانه دفاع می کرد. او پیش کسوت آزادی خواهان ایران بود. مجاهدتهای حق طلبانه و دفاع منصفانه او از حقوق همه مظلومان از هر صنف و مذهب و مرام، همگان را شیفته او کرده بود.

منتظری در اوج عزت دار فانی را وداع کرد. عاش سعیدا و مات سیعدا. رحلت او نیز مانند حیات او ظلم ستیز و آزادی بخش است. ارباب قدرت، والیان جائر و حاکمان ستمگر با زور و سرکوب و خشونت و زندان و سرنیزه و بخشنامه خود را "معظم" می پندارند، اما منتظری با دفاعش از حق و عدالت و آزادی و اخلاق فاتح قلوب ملت ایران شد. راه منتظری سبز است. پیام منتظری تأسی به رحمت نبوی، عدالت علوی و ظلم ستیزی حسینی است. این راه بی بازگشت ملت ایران است.

آیت الله منتظری در چند ماه اخیر بیشتر از گذشته سخن گفت، بیشتر نوشت و واضحتر از همیشه با مردم و حاکمان مستبد اتمام حجت کرد. گوئی رحلت خود را پیش بینی کرده بود. ایشان به صراحت حکومت فعلی را نه جمهوری و نه اسلامی اعلام کرد. او رضایت و رأی مردم را شرط لازم هر نوع تصدی گری در حوزه عمومی می دانست و در فتوای تاریخی 19 تیر 88 خود جائران بی تدبیر را خودبخود معزول دانست.

اینجانب با قلبی شکسته و چشمی گریان و دلی پرخون این مصیبت بزرگ را به بیت رفیع آن مرجع عالیقدر بویژه حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد منتظری و جناب آقا سعید منتظری و دیگر بازماندگان معزز، علمای اعلام و همه آزادی خواهان و حق طلبان بویژه معترضان سبز ایرانی تسلیت عرض می کنم. برای آن فقید سعید رحمت و رضوان و برای بازماندگان و داغداران – یعنی قاطبه ملت مظلوم ایران – صبر و اجر و ادامه راه آن عالم ربانی - یعنی حق طلبی و آزادی خواهی - را مسئلت دارم.

پیام تسلیت شیرین عبادی : تو پدر "حقوق بشر" در ایران هستی‌ و میلیون‌ها چون من فرزند و مرید داری.

پدر مرا به بخش
پدر مرا به بخش که قدرت را ندانستم.

پدر مرا به بخش که در سال‌های سختی که علیه رژیم ستم شاهی‌ مبارزه می‌‌کردی ترا یاری نکردم زیرا ابلهانه می‌‌پنداشتم، حکومتی که مجهزترین ارتش خاور میانه را دارد با فریاد چند روحانی ساقط نخواهد شد - حتما به یاد می‌‌آوری که حتی تا چند ماه مانده به پیروزی انقلاب، تعداد روحانیونی که مخالف شاه بودند، تا چه حد اندک بود- شاید هم از ترس چنین می‌‌اندیشیدم و می‌‌خواستم بی‌ تفاوتی خود را توجیه کنم.

پدر مرا به بخش، زمانی‌ که پس از تحمل سال‌ها زندان و شکنجه، آزاد شدی برای تبریک به دست بوست نیامدم زیرا که جاهل بودم. نمی‌‌دانستم در زندان تو تنها پناهگاه زندانیان بودی. نمی‌‌دانستم چه نقش مهمی‌ در نزدیک ساختن گروه‌های مسلمان مبارز و چپ انقلابی‌ داشتی.

پدر مرا ببخش، زمانی‌ که همراه آیت الله خمینی به تهران آمدی و مهم‌ترین مشاور سیاسی رهبر انقلاب بودی، درایت و تیزهوشی ترا نادیده گرفتم و معنای سخنانت را نمی‌‌فهمیدم.

پدر مرا به بخش، هنگامی که در آذر ماه ۱۳۶۴ طبق تصمیم مجلس خبرگان رهبری، به عنوان جانشین امام خمینی و رهبر آینده ایران انتخاب شدی، برای تبریک نزدت نیامدم زیرا می‌‌پنداشتم که دین را به دنیا فروخته‌ای. بیشتر دوست داشتم ترا مجاهد و مبارز ببینم تا حاکم.

پدر مرا به بخش، در سال‌های ۶۶ و ۶۷ که به کشتار زندانیان سیاسی اعتراض کردی و انتقادات خود را به عملکرد غلط حکومت علنا بیان کردی، هر چند سخنانت را شنیدم، اما واکنشی در خور نشان ندادم.

پدر مرا به بخش، سال‌ها در حبس خانگی بودی ولی‌ به علت سکوت مرگباری که ایران را فرا گرفته بود و خفقانی که گلوی ما را می‌‌فشرد، مظلومیت ات را فریاد نزدم و ستمگران را رسوا نکردم.

پدر حلالم کن، که هر گاه از پاسخ در می‌‌ماندم، از خرمن دانش تو توشه بر می‌‌گرفتم، حتی در آخرین روز عمر پر عزتت نیز از تو استفتأ کردم.

ترا پدر می‌‌خوانم، زیرا حمایت از زندانیان سیاسی را از تو فرا گرفتم که بخاطر آنان از کلیه مناصب دولتی و حتی رهبری حکومت جمهوری اسلامی ایران چشم پوشیدی- ترا پدر می‌‌خوانم زیرا از تو آموختم چگونه از مظلوم دفاع کنم بدون آن‌ که علیه ظالم دست به خشونت زنم- از تو یاد گرفتم که سکوت مظلوم یاری رساندن به ظالم است و نباید که ساکت بنشینیم- پدر فراوان از تو آموختم، هر چند که رسم شاگردی و فرزندی را به جا نیاوردم.

تو پدر "حقوق بشر" در ایران هستی‌ و میلیون‌ها چون من فرزند و مرید داری. نیازی هم به قدر دانی‌ و سپاس ما نداری. اما همه ما در حق تو کوتاهی کردیم و مقصریم.

پدر ما را به بخش که تو بزرگواری. پدر کوتاهی فرزندانت را تاریخ جبران خواهد کرد. تاریخ در مورد ستمی که بر تو رفت و آزاده گی تو کتاب‌ها خواهد نوشت. تو در یادها زنده هستی‌ تا عدالت و انسانیت زنده است.

یکی‌ از میلیون‌ها مرید و شاگردت
شیرین عبادی

پیام تسلیت جنبش مسلمانان مبارز : پدر معنوی ملت ایران درگذشت



به نام خدا

حضرت آيت ا... العظمي منتظري، آزاد مردي از تبار انبياء الهي و دلباختگان به انسانيت و آزادگي و اسطوره ايمان و صداقت و ايثار و پايداري، پس از عمري تلاش و مجاهدت در راه تحقق آزادي و عدالت به ديدار حضرت دوست شتافت.

آزاد مرد وارسته اي که همواره فرياد حق طلبي ستمديدگان و محرومان بر زبانش جاري بود و با مبارزات حق طلبانه، چه پيش از پيروزي انقلاب که سال ها زندان و زجر و تبعيض را در نظام ستمشاهي تحمل نمود و چه در بيست سال پاياني عمر خود که در محاصره و زير فشار سنگين تهمت افترا و آزار جسمي و روحي به سر برد، سرمشق جاودانه اي از ايمان و استقامت و بردباري و وفاداري به آزادي و عدالت فرا راه ملت نهاد.

جنبش سبز و همه مردم ايران در از دست دادن پدر معنوي خود که همزمان با ايام عاشوراي سرور شهيدان و آزادگان حسين بن علي رخ داده است، سوگوارند.

اين ضايعه عظيم فرصتي است که در اين روزهاي پر خاطره ملت ايران ميثاق خود را با اهداف انساني و رهايي بخش حسين بن علي و فرزند راستين او«آيت ا.. منتظري» تجديد کنند و ايمان و شجاعت و صداقت و صميميت و مردم دوستي و ايستادگي و بردباري ايشان را سرمشق خود قرار دهند.

جنبش مسلمانان مبارز درگذشت اين مجاهد نستوه را به ملت بزرگ ايران و به همه آزاد انديشان و آزاديخواهان و تلاشگران عرصه حقوق و ارزش هاي انساني تسليت گفته و پيروي از انديشه و مشي حق طلبانه ايشان را سرلوحه ادامه راه خود در عرصه تلاش براي آزادي ملت ايران قرار می دهد.

جنبش مسلمانان مبارز

29 آذر هشتاد و هشت





پيام تسليت اميرانتظام به مناسبت درگذشت آيت الله العظمی حسينعلی منتظری



عباس امیر انتظام با انتشار پیامی اعلام کرد: آیت الله العظمی منتظری از معدود شخصیت های برجسته دینی هستند که به اصول اخلاقی در زندگی اجتماعی پایبند بوده و دفاع از حقوق و ارزش های انسانی را فدای مصلحت اندیشی ننمود.


به گزارش خبرنگار جرس ، در متن پیام تسلیت امیرانتظام به مناسبت در گذشت آیت الله العظمی منتظری آمده است: دفاع ایشان از حقوق زندانیان سیاسی در دوران تاریک دهه 60 برای ایشان اعتبار و احترام زیادی در جامعه ایجاد کرد. رفتار و منش انسانی ایشان نشان داد که دین در خارج از حوزه قدرت عمومی به خوبی می تواند در خدمت ارزش های مشترک بشری قرار گیرد.


امیرانتظام افزوده است: تجلیل شایسته و ادای احترام مردم ایران نسبت به این مدافع حقوق انسانی درس عبرتی است برای آن دسته از رهبران دینی و سیاسی که از باورهای دینی خود نه برای خدمت به آحاد جامعه بلکه برای سرکوب و نقض حقوق انسانی آنها استفاده می کنند. امید است که این مرگ غم انگیز فرصتی برای اندیشیدن و پند گرفتن برای رهبران سیاسی خشونت طلب و مردم ستیز فراهم آورد.


امیرانتظام در پایان ضمن همدردی ، فقدان این مرجع آزاده و انسان شریف و وارسته را به خانواده و پیروان و مقلدین ایشان تسلیت گفته است.

دراویش گنابادی در گذشت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفتند



سایت مجدوبان، پایگاه خبری دراویش نعمت الهی ، درگذشت آیت الله العظمی منتظری را تسلیت گفت.

این سایت نوشته است: این ضایعه تأسف بار را به ملت شریف ایران وهمه آزاداندیشان ، علما و روحانیون دلسوزوفرهیخته وبیت معظم له ، تسلیت وتعزیت عرض نموده و برای آن عالم فقید از درگاه یکتای عالمیان غلو درجات را مسئلت می نماید . روحش شاد و روانش غریق دریای بیکران رحمت حق باد .



بیانیه مشترک شورای فعالان ملی مذهبی - حزب ملت ایران - جاما - جبهه ملی ایران - - جامعه زنان انقلاب اسلامی ایران



انا لله و انا الیه راجعون

رحلت حضرت آیت الله العظمی منتظری مرجع روحانی و شخصیت مبارز سیاسی نیم قرن اخیر ایران که عمری را در مبارزه با استبداد گذرانده و به ویژه در بیست سال اخیر، ضمن تحمل انواع حصرها و محدودیت ها کماکان مدافع حقوق انسان ها بوده اند را به اطلاع می رسانیم و همگان را به شرکت در مراسم تشییع جنازه ایشان در ساعت 9 صبح روز دوشنبه 1388/09/30 در قم دعوت می کنیم



بیانیه جبهه مقاومت ملی



جناب حجت الاسلام احمد منتظري



در گذشت روحانی عالیقدر آیت ‌الله العظمی حسینعلی منتظری را به شما و سایر بازماندگان ایشان تسلیت می گوییم.

آیت الله منتظری هرچند نقش بسیار مؤثری در پایه گذاری نظام جمهوری اسلامی، که ما یاران زنده یاد شاپور بختیار نخستین مخالفان صریح آن بوده ایم و هستیم، ایفا کرده بود، اما ما پیروان دکتر محمد مصدق که بیان حقیقت و ادای حق را از اولین وظائف اخلاقی و سیاسی خود می دانیم باید در پیشگاه تاریخ شهادت دهیم که آیت الله منتظری با مخالفت های صریح نسبت به خشونت های این نظام، قانون شکنی های سران آن، و بویژه اعتراض تاریخی خود به اعدام های دسته جمعی زندانیان سیاسی بی گناه که به دستور مستقیم آیت ‌الله خمینی صورت گرفت راه خود را از او جدا نمود، و با وجود فشار های شدیدی که بر او وارد می شد با پایداری از بسیار از ویژگی های ضد انسانی و ضد ایرانی این نظام فاصله ای صریح گرفت. او در ازاء این رفتار خود بهایی سنگین نیز پرداخت و متحمل تآلمات زیاد گردید.

از آن پس نیز هر گاه حکومت به حقوق مردم تجاوز نمود ایشان ساکت نمانده صدای اعتراض خود را در برابر آن بلند نمودند و حتی اخیرأ، در نظامی که رفتار رسمی نسبت به آیت الله خمینی را به بت پرستی اجباری تبدیل کرده، شجاعانه عدم معصومیت او را یادآورشده اظهار نمودند که او هم مرتکب خطا گردیده است.

بدین دلایل است که ملت ایران یاد ایشان را گرامی میدارد و انتظار دارد که چنین رویه ای از طرف سایر مراجع تقلید نیز تا رسیدن مردم به نظامی مبتنی بر اراده ی آزاد ملت دنبال گردد.

ما امیدواریم که شما نیز با دنبال کردن راه آن روحانی محترم خاطره ایشان را در ذهن ملت ایران برای همیشه زنده نگهدارید.



ایران هرگز نخواهد مرد

نهضت مقاومت ملی ایران

29 آذرماه 1388





پیام تسلیت اتحاد جمهوریخواهان ایران به مناسبت درگذشت آیت الله منتظری



آیت الله حسینعلی منتظری در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست. سرتاسر زندگی آیت الله منتظری در مصاف با خودکامگی و خودکامگان گذشت. در دوران قبل از انقلاب بهمن، بارها به زندان افتاد و سال ها در تبعید زیست و بعد از انقلاب نیز علیرغم آن که از بنیان گذاران نظام و دومین شخصیت آن بود، رنج ها و مرارت های زیادی را متحمل شد. ریاست مجلس خبرگان قانون اساسی و قائم مقامی رهبری در کارنامه سیاسی او بود، اما در همین نظام به خاطر پافشاری بر حق و عدالت از قائم مقامی رهبری بر کنار و به حصر خانگی گرفتار شد. نقش برجسته ای در گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی داشت؛ گرچه اصل ولایت فقیه را رد نکرد، اما همیشه مخالف ولایت مطلقه بود و از منتقدان تفسیر کنونی از این اصل بود.

آیت الله منتظری بنیان گذار درکی حقوق بشری از فقه شیعی بود. کارنامه درخشان او در پایبندی به حقیقت، در دفاع از حقوق بشر و حقوق مظلومان و ستمدیدگان قطع نظر از عقاید آنان، جایگاه ایشان را در قلوب همه آزادیخواهان ایران جاودان کرده است. وسوسه کسب مقام و ماندن در قدرت هرگز قادر نشد او را از دفاع از حق و اجتناب از ظلم باز دارد. او در برابر آلودن سیاست به دسیسه ایستاد. نقطه اوج حیات آیت الله منتظری اعتراض او به کشتار دسته جمعی زندانیان سیاسی ایران در سال ۶۷ بود.

آیت الله منتظری علیرغم همه فشار ها همواره یاور خانواده های زندانیان و بازداشت شدگان باقی ماند و در خانه اش به روی همه ستمدیدگان باز بود. او از حقوق شهروندی دگر اندیشان از جمله هم میهنان بهائی دفاع کرد، در طول حیات خود به ارزش های انسانی احترام گذاشت و در دفاع از حقوق مردم تردیدی به خود راه نداد. حمایت آیت الله منتظری از خواست حق طلبانه مردم در اعتراض به کودتای انتخاباتی، نقش برجسته ای در پیشرفت این جنبش داشت. آیت الله منتظری پدر معنوی و حامی صمیمی جنبش سبز بود و درگذشت او ضایعه ای بزرگ برای این جنبش است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران درگذشت آیت الله منتظری را به آقای احمد منتظری، خانواده و پیروان ایشان و مردم ایران تسلیت می گوید و بر میراث آیت الله منتظری در دفاع از حق و حقیقت و احترام به ارزش های انسانی و حقوق دگر اندیشان ارج می گذارد.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۹ آذر ۱۳۸۸
۲۰ دسامبر ۲۰۰۹



پيام تسليت هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)

آیت‌الله حسینعلی منتظری شب گذشته در سن ۸۷ سالگی درگذشت. درگذشت آیت‌الله منتظری تاسف و تاثر پيروان او و نيروهای آزاديخواه کشور را برانگيخت.
آیت‌الله منتظری سالها در مبارزه عليه ديکتاتوری شاه، رنج زندان و تبعيد را متحمل شد. با وجود اين که او يکی پايه‏‏ گذاران جمهوری اسلامی بود اما حاضر نشد در مقابل کشتار چندين هزار زندانی سياسی در سال ۱۳۶۷ سکوت کند و عليه اعدام‌های گسترده نيروهای اپوزيسيون به اعتراض برخاست. آيتﷲ خمينی به خاطر همين اعتراض، او را از نیابت رهبری در سال ۶۸ عزل کرد.
آیت‌الله منتظری که نظريه پرداز ولايت فقيه بود بخشی از زندگی خود را صرف مبارزه عليه ولی فقيه کرد و به همين خاطر هم مغضوب آن گشت.
آیت‌الله منتظری در سال ۷۶ با اعلام مرجعیت علی خامنه‌ای به مخالفت برخاست. مخالفت او موجب شد که به دستور علی خامنه ای نیروهای لباس شخصی‌ها به بیت او حمله کنند. آیت‌الله منتظری پس از آن نزدیک به ۵ سال را در حصر خانگی به سر برد. با این وجود او در مقابل استبداد حاکم بر کشور ايستاد و به نقد حکومتگران و سياستهای آن پرداخت.
آیت‌الله منتظری بعد از انتخابات ۲۲ خرداد با صدور فتوا، دولت احمدی‌نژاد را "نامشروع" اعلام کرد، از جنبش اعتراضی مردم دفاع نمود و در تداوم و گسترش جنبش نقش پيشبرنده ايفا کرد. او با مواضع به جا و به موقع خود، در جايگاه رهبر معنوی جنبش سبز قرار گرفت.
آیت‌الله منتظری در طول زندگيش در مقابل ستمگران ايستاد و از حقوق ستم کشيدگان دفاع کرد. او پناهگاه جانباختگان فاجعه ملی در دهه ۶۰ و حامی خانواده زندانيان سياسی بود. او مدافع حقوق بشر و حقوق دگرانديشان بود و به همين خاطر هم در بين نيروهای آزاديخواه کشور جايگاه بس والائی داشت.
در گذشت آيت‌الله منتظری برای جنبش اعتراضی مردم کشور ما ضايعه بس بزرگی است. جنبش اعتراضی در داخل و خارج از کشور با برگزاری مراسم بزرگداشت و مشارکت گسترده در آن، دين خود را نسبت به اين مبارز راه آزادی کشور ادا خواهد کرد.
فدائيان خلق در گذشت آیت‌الله منتظری را به حجت الاسلام احمد منتظری و ساير اعضای خانواده او و به مردم ايران تسليت می گويند و خود را در غم از دست رفتن اين مبارزه سرسخت و شجاع شريک می دانند.

هيئت سياسی ـ اجرائی سازمان فدائيان خلق ايران (اکثريت)
۲۹ آذر ۱۳۸۸ (۲۰ دسامبر ۲۰۰۹

بادبادک های نازک


یه سلام به خونواده ی بزرگ وبلاگ نویس های دگرباش جنسی و بقیه عزیزانی که هستن.
ممنون از دوستانی که تو این مدتی که نبودم نگران حالم بودن و یادی می کردن.
از این به بعد هستم و سعی می کنم زود زود بیام اگه تحمل کنین

جوانان دگرباش اسلام شهر

مسئول سایت اسلامشهر۲۰ در جواب اعتراض من این مطلب را ارسال کرده است.

با سلام خدمت شما

این سایت یک سایت مردمی میباشد و هدفش جلب رضایت مردم اسلامشهر است. اکثریت مخاطبین این سایت مردم با شعور هستند که هیچ گونه علاقه ای به اینطور مسائل ندارند. ما اگر حرف از دوستیابی زدیم منظورمان دوستی متعارف و معقول بین دختر و پسر است نه دوستی هوسگرایانه بین پسر با پسر و یا دختر با دختر. به غیر از شما دوستان دیگری هم مطلب در تالار گفتگوی ما میگذارند و تا به حال مطلب هیچ یک از آنها پاک نشده است ولی شما در سایت در مورد یک مطلب غیر اخلاقی و نا متعارف صحبت کردید و از طرف مدیریت تالار مطلب شما حذف شد و عضویت شما لغو گردید. در ضمن این سایت یک سایت پربازدید کننده میباشد که آمار سایت گواه این مطلب است که در دوره کوتاه آمار این سایت ایننچنین تعداد بازدیدکننده داشته است.

من نه شما را میشناسم و نه خصومت شخصی دارم ولی من امانتدار بچه های کم سن و سال مردم و همچنین وقت با ارزش آنها هستم که به انحراف کشیده نشود. هدف من از تاسیس این سایت معرفی اسلامشهر و فرهنگ والای مردم آن است. نه رواج بی بند و باری. شما اگر مطالب خوب و مفیدی به سایت ما ارسال میکردید مطمئن باشید از شما تقدیر و قدردانی میشد. این سایت محلی است تا مردم وقت گرانقدر خود را به خوبی سپری کنند و بتوانند مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و بتوانند بگویند که ما هم در دنیای اینترنت حرفهایی برای گفتن داریم. امیدوارم منش و طرز تفکر خود را عوض کنید چون دین و عرف ما مخالف چنین مسائلی است.

امدوارم خداوند شما و همه ما را به راه راست هدایت کند.

خانقاه

دوشیزگان”:تقدیم به آیت الله منتظری و کسانی که در راستای افکار ابتدایی او آسیب هایی جدی دیدند و کسانی که در راستای افکار تجدد طلبانه او ،از فاشیسم به اصلاحات گرایی گرویدند و کسانی که سالها او را گربه نره می خواندند و این اواخر درود بر منتظری سر می دادند-یا-”شگفتی گونه گونی و تغییر پذیری و آمیزش سنجیده زبان های مختلف کاربردی تر از یک زبان واحد و منسجم برای ما انسان ها نیست؟-یا-جمشد چالنگی مجری با تجربه صدای آمریکا:خبر درگذشت آیت الله منتظری موجی از غم و اندوه ایجاد کرد.آیت الله منتظری به خاطر اعتراض به کشتار زندانیان سیاسی از رهبری دست شست-یا-نظر شخصی من این هست که آیت الله منتظری کسی بود که با اینکه ولایت فقیه رو تیوریزه کرد اما به اشتباهش پی برد و به جای اینکه الان همچون مقام معظم برتری به شغل شریف”خانه داری”مشغول باشد خودش رو عاقبت به خیر کرد

درد همجنس

یلدا

پدر و مادر گرامی اخه چرا.

امشب شب یلداست میدونید میخوام چی بگم احتمال اینکه این وبو و این پست

رو بخونید وجود نداره. ولی من دلم ازتون خیلی پره .

یاد اون شبهایی که مهمونا میومدن خونه

و من باز کنج اطاق کز نشسته بودمو از ترس اینکه

با دیدنم باز غر غراتون شروع بشه خودمو

به نوعی مخفی میکردم ولی سالهای

قبل طلاق شما دوتا وقتی با هم منو داداشا و خواهرا منتظر مینشستیم

تا از سر کار بیایو با یه خسته نباشید و بوسیدنت خستگیو از تنت رها کنیم.

تا اینکه نمیدونم چی شد داداشا زن

گرفتن و خواهرا شوهر کردن. من موندمو

شما دوتا که هر روزش برام یه سال

عذاب اور بود با دعوا ها کتک کاریها و

فوحشایی که به هم میزدین. دو تا خودخواه

بودین دوتا خودخواه لجوج

که حاضر نشدین واسه خوشبختی من با

هم کنار بیاین و اصلا وجود من براتون مفهمومی نداشت.

در واقع اگه اون کارو نکرده بودین الان

من اینجا اواره نمیشدم شاید هم ...............

میرن ادما از اونا فقط خاطره هاشون به جا میممونه

کجاست اون کوچه کجاست اون خونه ادماش کجان خدا میدونه

شب یلداتون مبارک عمرتون یلدایی باد.

صفحات خالی

آیت الله منتظری درگذشت

عصیان

بیچاره دلم...
تمام کسایی که حتی فکرشم نمیکردم بهم اس ام اس تبریک یلدا رو به شکلای مختلف دادن...
اما یه دونشم نتونستم جواب بدم.پای بساط شب یلدا خونه ی خاله جون، عین یه چوب خشک شده بودم و به گل روی فرش خیره مونده بودم تا وقتی به خودم اومدم که دست پسر خلمو که جلوم تکون میداد و حس کردم...
چقدر دلم میخواست توو یه جای تنها بودم،فقط خودم و خودم...
داشتم چیه؟!دارم میترکم از اینکه حتی نمیتونم یه ای ام اس خشک و خالی بهش بدم...
باز قسم بشکنم و بقول خودش شبشو خراب کنم :(
شب یلدای من طولانیه تا خود صبح...
شاهین توو sms گفت امشب شب آرزوهاست...من چه آرزویی میتونم داشته باشم!؟
دقیقا 2سال پیش بود که همچین شبی مریض شده بودیو منم گیر داده بودم ببینمت،اونم واسه اولین بار!
اما خب نشد...اون روز اولین بار بود واسه کسی که ندیده بودم اشکم جاری شد...
امشب سومین یلداست...که باز هم بی تو گذشت...
چندین بار خواستم آرزو کنم که کاش میشد تو جوابمو میدادی...اما بعد دیدم جواب چیو؟!!
دیگه حتی نمیتونم آرزو کنم!که آرزوی من، نشه سوهان روحت...
دلم میخواست تا صبح با تو حرف میزدم مثل اون موقه ها...تا صبح قربون صدقت میرفتم و از هر دری میگفتیم...
به ریش بلند دنیا،بازیه طنز سیاستمون...از هاله نور تا کهریزک...از بن بست کوچمون تا پارک سر کوچتون...از حاج علی تا گلدیس،از عشق و از صفا میگفتیم.تو ایراد میگرفتیو منم ناز میکردم...تو قهر میکدیو من منت میکشیدم...باز قطع میشد من میگرفتم بعد 10بار خداحافظی بازم sms سبت بخیر میدادم...
نمیچسبه بهم...دیگه هیچ کدوم مزه نداره ...
به کی از احساس پاک بگم که بفهمه...از عشق بگم که درک کنه و از لطافت بگم که حس کنه؟!!!
خسته شدم از بس تا گفتم سلام گفتن پوز؟ قد؟ وزن؟ از کجایی؟
خسته شدم از بس که پوشال احساس دیدمو طبل توو خالی...
به قول معین
هیشکی مثل تو نشد،هیشکی مثل تو نبود...
اما از خدا نمیخوام که بیایی زوده زود..میخوام تا از تو دور بشم!دوره دور... :(

تموز

"مرد همان طور که لمیده بود به دیوار، دهان باز کرد و گفت: آه!

و هر کس را از این گفته عبرتی شد."

حکایت های مینیمال تقریباً همیشه خوب هستند. باشد که از این یکی پند های ماندگار بگیرید. اما، از این شوخی بی مزه که بگذریم، نمایشنامه ام را تمام کردم. خوب بود. راضی ام. کار در دنیای ادبیات نمایشی جذابیت های زیادی دارد. تئاتر، امکانات منحصر به فردی دارد. بعضی طرح ها فقط در چهارچوب تئاتر قابل اجرا هستند. حالا باید به صندلی ام تکیه بزنم، و ببینم بقیه چی می گویند در موردش.

خب، برای مرگ آیت الله متنظری ناراحت شدم. واقعاً ناراحت شدم. آدم خوبی بود. باور کنید. برای اثبات یا ردش، به تاریخ رجوع نکنید. تاریخ با همه ی سند هایش را فعلاً از مخ تان دیپورت کنید. چیز های مهم تری هست. دلم برایش گرفت. رحمت خدا بر او.

دو روز پیش یک پازل هزار تکه کادو گرفتم. کلی ذوق کردم. چیز جالبی است. حالا بعد از ۴۸ ساعت، فقط چهار تکه ی درست را پیدا کرده ام. و این یعنی ۹۹۶ تکه ی دیگر باقی مانده که همه شان مرا می خوانند تا جای درست شان را بیابم. وقت گیر و لذت بخش است. فکر کردم این زندگی هم همین طور است. یک پازل گنده، که هیچ وقت تمامی ندارد.

مدتی قبل، پسرک آمده بود اینجا. با هم کمی حرف زدیم. کمی خندیدیم، راجع به فوتبال بحث کردیم، گشتی توی حیاط زدیم و من سعی کردم خندان باشم. پسرک به اش سخت می گذرد. این را می فهمم. به اش سخت می گذرد و دلم نمی خواهد خودم را جای او بگذارم. توی حیاط که بودیم، گربه ام را دید، گفت، این گربه چرا از من نمی ترسد؟ خندیدم. گفتم، یادش داده ام که نترسد، فقط حالا عیبش این است که از هیچ کسی نمی ترسد. -عکس بالا متعلق به خودش است، توی دستان من است، چند شب پیش- کمی بعد گفت که می خواهد برود. فهمیدم آرام و قرار ندارد. دلم می خواست می توانستم کمی ارامش خیال به اش هدیه کنم. نمی توانستم. این کار از من و هیچ کس دیگری ساخته نیست. گفتم، مواظب خودت باش. نمی دانم که بود یا نه.

سعی می کنم کمی استراحت کنم. در این بین، به ایده های تازه ای که به مخم آمده اند فکر می کنم. فعلاً باید ایده ها را جمع و جور کنم. کاغذ های سفید همیشه هستند، همیشه منتظر اند. مثل قطعه های پازل. گاهی شب ها هیچی ندارم برای نوشتن. آن وقت یک دست پوکر بازی می کنم. با کامپیوتر بازی می کنم: بازی "حکم". شما تهرانی ها نمی دانید چیست. بروید "مافیا" بازی کنید. اه اه. تهران که بودم هیچ کس "حکم" بلد نبود. البته من هم "مافیا" بلد نیستم. به هر حال، آخرین بار که با کامپیوتر "حکم" بازی کردم، ۷ به ۱ باختم. هیچ وقت ۷ به ۱ نبازید. حس بدی دارد. توی دست ششم می توانستم بازی را به نفع خودم برگردانم. اوضاع ناامید کننده بودم. دکمه ی گیو آپ را زدم. یعنی که دست را ریختم زمین. آن وقت می دانید چی شد؟ خب، ولش کنید، می توانستم به راحتی بازی را برگردانم و ۷ به ۱ نبازم. ولش! یک شب دیگر ۷ به صفر می برمش. اما بازی پوکر، گاهی معجزه می کند. بهت کلی ایده می دهد. البته به شرطی که ۷ به ۱ نبازی.

امروز کمی دل گیر بودم. هجوم اخبار مربوط به فوت آیت الله منتظری اذیتم کرد. احساس غریبی کردم. یک چیزی روی دلم سنگینی می کرد. رفتم یک فصل از کتاب «ویران می آیی» را دوباره خوانی کردم. نوشته ی حسین ثناپور است. کتاب خوبی است، و هر فصل اش آنقدر منسجم که می توان به دید داستان کوتاه به اش نگاه کرد. فصل سوم اش را دوباره خوانی کردم، که همه اش توی قبرستان می گذشت. راجع به مرگ و غربت بود.

اینجا بی بی سی خوب می گیرد، می گویند توی شهر های دیگر، حسابی پارازیت هست. الان هما سرشار دارد توی صدای امریکا مزخرف می گوید. حرف هایش حالم را به هم زد. زنیکه چرت می گوید. حتا تعریف درستی از سکولاریزم ندارد. اسم خودش را گذاشته روزنامه نگار و یک انسان سکولار. خیلی راحت می توانم پیش خودم آینده ای را ترسیم کنم، که جمهوری اسلامی برچیده شده و آن وقت این حضرات، می خواهند خون و خونریزی راه بیاندازند. مثل همان 30 سال پیش. چقدر بد است که خیلی ها مذهب را سم می دانند. چقدر بد که هنوز کسی نمی رود انیشه های صلح طلبانه گاندی را بخواند. بابا به خدا به فارسی خیلی چیز ها ترجمه شده. رامین جهانبگلو، کتاب های خوبی دارد در این زمینه. هما سرشار باید برود بخواند، تا یاد بگیرد که مذهب سم نیست. نه اینکه با حکومت اسلامی موافق باشم، اما باید یاد گرفت که به هر دینی احترام گذاشت.

هیییی! هر طرف را که می بینی، یک جایش می لنگد. راستی امشب، شب یلداست. مبارک! خب، فعلاً به اندازه ی کافی نق زدم. بقیه اش را می گذارم برای پست بعد. فعلاً رفقا.

من هستم



ساعت 9 صبح واسم اس ام اس اومد
آيت ا... منتظري فوت كرد
خبر ناراحت كننده اي بود
بهت زده بودم
چرا الان؟
احتمالا سرش رو زير آب كردن
اينا افكاري بود كه از ذهنم عبور ميكرد
و اندك اميدي كه شايد خبر شايعه باشه
اما نيم ساعت بعد اس ام اسا شروع شد
رفتم سايت دانشگاه بالاترين باز نشد
توي بي بي سي هم خبري نبود
تا بلاخره رفتم ايسنا
آره خبر تاييد شده بود
و دست به كار شدم و اس ام اس رو واسه كسايي كه فكر ميكردم خبر واسشون مهمه فرستادم
همه ناراحت بودن

رفتم تو فكر ياد همين 8-9 ماه پيش افتادم توي بلاگ پسر يه مطلب بود با اين موضوع كه در مورد همجنسگرايي از آقاي منتظري سوال شده بود
البته اينترنتي و از طريق سايتشون
متني كه پرسنده سوال نوشته بود واقعا عالي و قانع كننده بود
وقتي متن رو ميخوندم با خودم ميگفتم اگه يه روز بخوام كامينگ اوت كنم بي شك از اين متن استفاده ميكنم
متن روشن
منطقي
با دليل و برهان و سند
و در حد 15-16 خط يا بيشتر بود فكر كنم
و جواب سايت اقاي منتظري
در حد دو سه خط همجنسگرايي رو عملي اشتباه
خطر آفرين واسه جامعه
و در هر حالتي حرام دونسته بود

چرا من بايد زير علم يه همچين آدمي سينه بزنم؟
من كه كلا با سينه زدن مخالفم اونم زير علم هر كي!
نميخوام فعاليت هاش براي حقوق اقليت هايي مثل بهايي ها ناديده بگيرم
يا عمل مردانه اي كه سال 67 در اعتراض به قتل عام هاي وحشيانه كرد

اما اين فرد مذهبيه
اين فرد نميتونه به قول خانوم شيرين عبادي: پدر مبارزه براي حقوق بشر در ايران باشه
از مبارزه براي حقوق بشر در ايران
تاكييد ميكنم در ايران
هنوز كودكي به دنيا نيومده كه پدري داشته باشه
شايد يه جاهايي يه نطفه هايي بسته شده باشه امادر همون نطفه خفه شده

اما ميشه اين مرد رو ستود
ستودني كه جاهلانه نباشه
افكاري داشت خوب و بد
اون نظريه ولايت فقيه رو تو قانون اساسي چپوند اما انقدر مرد بود بياد بگه مردم از من بگذريد
منو ببخشيد نظريه ولايت مطلقه فقيه شركه

به هر حال
اون الان مرده و مرگش هم سر و صداهايي رو بلند كرد كه احتمالا ادامه خواهد داشت
اما مهم اينه كه ما بدونيم داريم براي كي؟ چه ميكنيم؟ و چي صرف ميكنيم؟

نیم بوسه

شب یلدا


یه همچین وقتایی

یه همچین شبایی

دوری از محمد شدیدتر دیوونه ام میکنه

بیشتر به هم میریزم

همجنسگرا

دوباره پیوندم دربالاترین منفی باران شد :

http://balatarin.com/permlink/2009/12/20/1883478

این نشون میده که فرهنگ حذف و سانسور مختص یک گروه خاص نیست و برخی گروه های دیگر هنوز نه به داره نه به باره شروع به حذف کرده اند

ای امت بدانید و آگاه باشید، از فردای نامعلوم خود بترسید، به حرف های آیت الله روح الله خمینی در پاریس رجوع کنید.

چماق به دستان بالاترین گزارشی را که درباره مجاز دانستن کشتار همجنس گرایان در رساله آیت الله منتظری نوشته بودم با منفی های بی مورد حذف کردند، هیچ سخن دروغ و توهین آمیزی در نوشتار من موجود نبود، این در حالی است که چماق به دستان اینترنتی خود در پیوند ها انواع توهین و تخلف را به مخالفان خود روا داشته اند. همان طور که قبلا هم پیدا بود عده ای فقط آزادی بیان را برای خود و اندیشه خود می خواهند و وقتی پای عمل در میان باشد هیچ فرقی با حکومت اسلام کنونی ندارند.

پیوند به متن سانسور شده :

http://hamjensgera.wordpress.com/2009/12/20/جنایت-آیت-الله-منتظری-بر-علیه-همجنس-گرا/

تصویر گرفته شده از پیوندی که در بالاترین سانسور شد و لیست منفی دهندگان:

پیوند به صفحه حذف شده در بالاترین

سانسور اخبار همجنس گرایان در سایت بالاترین


قابل توجه همجنس گرایانی که او را محترم میدانند (نظر او درباره حق زندگی برای من و تو همجنس گرا) :

منبع :

http://www.amontazeri.com/Farsi/resaleh/html/0573.htm

حد لواط

مساله 3172- اگر مرد بالغ و عاقلي به اختيار خود با مرد يا پسر بچه اي لواط كند بنابر مشهور كيفر او در هر حال اعدام است . ولي بنابراحتياط اگر لواط كننده محصن باشد يعني همسر داشته باشد – به گونه اي كه در مساله «3158» بيان شد – كيفر او اعدام است، به هر نحو كه حاكم شرع صلاح بداند، و اگر همسر ندارد مانند مرد زاني بدون همسر به او يكصدتازيانه بزنند. لواط دهنده نيز اگر عاقل و بالغ باشد و از روي اختيار و بدون اكراه به اين عمل تن داده باشد كيفرش اعدام است، چه همسر داشته باشد يا نه . و اگر مقدمات عمل انجام شده ولي دخول واقع نشده باشد، هركدام را يكصدضربه شلاق مي‎زنند.

همان طور که میدانید نفرت پراکنی بر علیه دیگران در برخی کشور ها جرم و جنایت محسوب میشود.

پسر تنهای خسته

شب یلدا

یه پاییز دیگه هم به انتها رسید و باز ... یلدا ... این طولانی ترین و سیاه ترین شب سال که هویت نامعلومش عمری به درازای عمر یک ملت داره ... شب که با خودم فکر می کنم شاید هر سال از سال قبل سیاه تر و طولانی تر میشه ...
با وجود اینکه یلدا یکی از شب های مهم در فرهنگ ایرانیه ، برای خودم جالبه که تا به حال هیچ خاطره ی خاصی از این شب ندارم ، حتی از دوران بچگی ... روزایی که پدربزرگ ها و مادربزرگ زنده بودن ، و من حتی در اون دنیای دور دست نیافتنی که خستگی تاریخ حسابی یادش رو در ذهنم کمرنگ کرده ، هیچ به یاد ندارم که هیچ کدوم از چیزهایی که یلدا رو باهاش میشناسن تجربه کرده باشم : خونه ی قدیمی پدربزرگ و آجیل و هندونه ی شب یلدا و کرسی داغ و قصه های مادربزرگ و خوابای رنگی ... لحاف ننه سرما و دونه های سفید برف و یه پنجره ی مه گرفته و ... همه ی چیزهایی که فقط توی خیال میشه تجسمشون کرد ... فکر می کنم به همین دلیله که حس خاصی به این شب ندارم ، چون همیشه واسم مثل هر شب دیگه ای بوده ... شبی که شاید تنها تفاوتش برای من با شبای دیگه ی پاییز در یه چیزه :
که فرداش ... زمستون سرد از راه میرسه ...

جوجوئی در انتظار شمارش !



1 comment:

Mahan said...

salaam
man adrese weblogam ro avaz kardam

http://maahan1.blogspot.com

ghablan maa mimanim boodam

mamnoon misham linkamo tashih konin